Tips på hur du kan undvika ohälsosam stress

Det här kan du göra för att minska den negativa effekten av stress.

Vila och återhämtning. Vi klarar perioder av stress om vi ser till att vila och återhämta oss. Titta på TV, läs en bok, bläddra i en tidning eller bara ”slappa” är bra avkoppling som ger bra återhämtning och vila för både kroppen och hjärnan.

Fysisk aktivitet. När du rör dig händer mycket i kroppen som gör att du känner dig piggare och starkare. Blodcirkulationen ökar och ger hjärnan mer syre. Fysisk aktivitet gör också att kroppen kan ta hand om stresshormoner bättre vilket gör att du kan hantera stress bättre. När du motionerar frisätts signalsubstanser i hjärnan som motverkar depression och smärta. Minne, inlärning, problemlösning och koncentrationsförmåga kan förbättras.

Socialt umgänge. Att umgås med familj och vänner gör det lättare att varva ner.

Varva ner. Det finns avslappningsövningar du kan lära dig. Mindfullness och yoga är exempel på övningar som kan hjälpa till att hejda tankar som snurrar i huvudet och gör att stressreaktioner i kroppen dämpas.

Om jobbet stressar. Försök få en rimlig arbetsbörda. Ta hjälp med gränssättning. När jobbet stressar är det bäst att tala med chefen för att åstadkomma en förändring. Du kan också tala med dina kollegor, det ger möjlighet att dela erfarenheter och att stötta varandra.

När privatlivet stressar. Det är mycket i privatlivet som kan vara stressande. Om du blir stressad av att familjen har många aktiviteter, gå igenom och ta bort en del. Öva på att säga nej om du lätt ställer upp på vad andra vill. Be att få vänta en dag med svaret så kan det vara lättare att säga nej.

Sov gott. Det är kanske lättare sagt än gjort men en god natts sömn är viktig för att kroppen och hjärnan ska få vila, återhämta sig och bearbeta intryck. Se till att börja varva ned i god tid innan du lägger dig – helst utan mobil, dator eller andra skärmar. Ta hellre ett bad eller läs en god bok. Håll sovrummet mörkt och svalt.

Rimliga krav på dig själv. Att arbeta med din egen inställning till de krav som ställs i livet och försöka lägga upp din tillvaro efter de krav som du kan hantera är andra sätt att hantera stress

Dela sidan

Engagera dig redan idag

Stöd forskningen

Ge en gåva

Starta en insamling

Starta