”Min fulla potential” fokuserar på barnen i skolan
I skolan ställs ofta hårda krav på att anpassa sig. Barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, npf, kan därför få det tufft med skolgången då de inte får sina behov bemötta. Det saknas fortfarande mycket kunskap om npf, men det finns mycket skolan kan göra redan nu. Genom kampanjen ”Min fulla potential” vill Hjärnfonden inspirera och sprida de goda exemplen när skolan ger alla en möjlighet att tillgodogöra sig undervisningen. Kampanjen genomförs med stöd av Attention och KIND.
– För att skapa en skola där alla barn ges samma möjligheter att nå sin fulla potential måste forskningsresultat och goda exempel spridas. Det finns många skolor som välkomnar alla, gör extra anpassningar och tar hänsyn till elevers olika behov. Det vill vi att fler ska ta efter, därför gör vi den här kampanjen, säger Anna Hemlin, generalsekreterare för Hjärnfonden. Ibland undrar jag om barnen finns i skolan för skolans skull, eller för barnens skull. Sätt barnen i centrum!
Goda exempel finns redan
- Mindre grupper och anpassad undervisning – ESS gymnasium i Stockholm
- Takplattor och dämpad belysning – Västervångskolan i Landskrona
- Färgkodat schema – Huddinge skola, Huddinge
Om nfp
Npf är ett samlingsnamn för olika diagnoser som adhd, Aspergers syndrom, Tourettes med flera. De är närbesläktade och samma person har ofta flera diagnoser. Gemensamt för alla är att det är så kallade osynliga funktionsnedsättningar. Personer med npf har en annorlunda kognition, vilket betyder att man tänker på ett annat sätt än majoriteten, löser problem och hanterar information och inlärning på annorlunda sätt. De egenskaper som man kan uppleva som hinder i vissa sammanhang, kan vara tillgångar i andra.
Stöd Hjärnfondens arbete med en gåva
Du kan läsa mer om diagnoserna här
Här hittar du minfullapotential