Kommunikations- och Marknadschef med digital spets till Hjärnfonden!

Hjärnfonden befinner sig mitt i en spännande utvecklingsresa och nu söker vi en Kommunikations- och marknadschef med digital spets och framtidstänk. Du kommer arbeta strategiskt och tillsammans med ledning vara drivande i den pågående förändring som Hjärnfonden står inför.

Vår nuvarande chef följer trenden och flyttar ifrån storstan till en mindre ort och vi söker nu en ny Kommunikations- och Marknadschef. Hjärnfonden befinner sig mitt i en spännande utvecklingsresa och nu söker vi en Kommunikations- och Marknadschef med digital spets och framtidstänk.

Vi har vuxit snabbt och möjligheten att göra skillnad är stor. Vår främsta uppgift är att samla in och fördela medel till forskning samt att påverka och öka kunskapen om de hot och möjligheter vår hjärna står inför och hur det påverkar oss. Sedan Hjärnfonden bildades för 25 år sedan har över 1 100 forskningsprojekt fått stöd och mer än 600 miljoner använts till forskning och information om hjärnan.

Vi samarbetar med KIMM i denna rekrytering, för ytterligare frågor kontakta Rekryteringskonsult Olof Lindmark, ol@kimm.se eller Sabina Axelsson, sa@kimm.se. Vi gör löpande intervjuer så ser fram emot din ansökan med CV och personligt brev så snart som möjligt.

Om rollen 

Vår utveckling och kommunikation är avgörande för så väl intäkter som för vårt arbete för att skapa uppmärksamhet om hjärnan. Därför är rollen som Kommunikations- och Marknadschef en viktig roll för Hjärnfonden. Tillsammans med Hjärnfondens lednings- och arbetsgrupp ska du driva och styra verksamheten för att skapa en friskare framtid. Du får möjlighet att påverka och skapa struktur och bli en del av en kunnig och kunskapsintensiv grupp i den pågående digitala resan för att kunna möta och bemöta vår omvärld.

Du kommer att ha ett strategiskt ansvar gällande kommunikationen för att skapa intäkter och långsiktiga relationer. Ditt ledarskap och digitala tänk bidrar till att öka effektiviteten av gruppens arbete och produktioner. Det digitala arbetet är av stor vikt – du kommer ansvara för utvecklingen av olika arbetssätt som marketing automation, beteendestyrd kommunikation och innovativ digital kommunikation. Våra sociala mediekanaler, PR, print, DR och events är några av de kanaler där du ska utnyttja ny teknik och skapa målgruppsorienterade smarta kommunikationslösningar.

Rollen innebär personal- och budgetansvar och både prioriterar och driver samt tar aktiv del av planering, genomförande och uppföljning av arbetet. Till din hjälp har du din kommunikationsgrupp som har ett tätt samarbete med insamlingsteamet och samhällsavdelningen. Du ingår i ledningsgruppen och rapporterar direkt till Generalsekreteraren. Tjänsten är placerad på vårt kontor i centrala Stockholm.

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Övergripande ansvar för varumärkesstrategi och utveckling av varumärkesplattform
  • Sätta en strategiskt anpassad kommunikationsårsplan.
  • Projektleda och driva digitalt förändringsarbete.
  • Stärka kommunikationen med samverkanspartners, content, kanaler, plattformar och engagerade intressenter.
  • Optimera nuvarande kommunikationskanaler och få dem att samverka.
  • Planera kommunikation utifrån givarresan och omnichannellösningar.
  • Agera kravställare mot byråer.
  • Ha medarbetar- löne- och utvecklingssamtal.
  • Vara delaktig i gruppens dagliga utmaningar.

Om dig 

Du är både en digitalt kunnig och kommunikativ ledare som drivs av att leda och utveckla grupper och medarbetare. Du jobbar datadrivet och gillar att få vara högst delaktig i aktivering och genomförande av att leverera ut viktiga budskap och produktioner i alla kanaler. Du är en affärsdriven person som jobbar löpande med utveckling av att jobba modernt och innovativt och genom det sätta nya processer, rutiner och finjustera arbetssätt för att nå uppsatta mål.

Vi söker dig som har:

  • Arbetat strategiskt med en del operativa inslag i planering och uppföljning.
  • Arbetat med de flesta kommunikativa arbetssätten – ADR och digitalt är särskilt viktigt.
  • Ett digitalt helhetstänk för att konvertera kommunikation till aktivering. Har erfarenhet av CRM, marketing automation och personaliserad kommunikation.
  • Ledningsförmåga och haft personalansvar, är lyhörd och har erfarenhet av att utveckla människor.
  • Vana att driva projekt från start till mål och inkludera medarbetare.
  • Erfarenhet av att leda, kravställa och upphandla mot externa partners såsom digitala byråer.
  • Erfarenhet av kommunikation och PR och effektivt kan kombinera dessa.
  • Erfarenhet av att arbeta som Kommunikationschef, Marknadschef eller Byråprojektledare.
  • Högskoleutbildning inom marknad- och kommunikation.

Mer om Hjärnfonden

Hjärnfonden är en ideell insamlingsstiftelse som utan statligt stöd arbetar för att finansiera och skapa framsteg inom livsviktig forskning kring hela hjärnan, dess skador och funktionsnedsättningar men också för att öka kunskapen om den friska hjärnans utveckling och potential. Vi är en av Sveriges 20 största insamlingsorganisationer och samlar in medel till världsledande och nyskapande forskning och delar sedan ut postdoktorala stipendier och bidrag till den bästa forskningen. På Hjärnfonden får du möjlighet att bidra till en friskare framtid för många människor och stärka Hjärnfondens vision om att ”ingen ska behöva lida av sjukdomar, skador eller funktionsnedsättningar i hjärnan”. Din insats här kan bidra till att fler barn mår bättre, att färre drabbas av stroke och att vi kan bota Alzheimers sjukdom.

Intresserad?

Vi samarbetar med KIMM i denna rekrytering, för ytterligare frågor kontakta Rekryteringskonsult Olof Lindmark, ol@kimm.se eller Sabina Axelsson, sa@kimm.se. Vi gör löpande intervjuer så ser fram emot din ansökan med CV och personligt brev så snart som möjligt. Notera att tjänsten kan komma tillsättas innan utsatt tid. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail, utan du söker enkelt med ditt CV eller din LinkedIn-profil på kimm.se och du får då svara på fyra korta frågor. Om du går vidare i processen kommer du inom några dagar att få genomföra två arbetspsykologiska tester. Vi vill nämligen tidigt i processen samla in så mycket fakta som möjligt för att vi ska kunna göra den bästa matchningen. Som kandidat får du göra testerna tidigt i processen eftersom vi vill säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail. Välkommen!

 

Dela sidan

Engagera dig redan idag