Sammanfattning
Språkstörning är en funktionsnedsättning som påverkar hur du förstår och använder språk.
Du kan ha svårt att:
- prata
- förstå språk
- läsa
- skriva.
Språkstörning kan påverka:
- skolan
- vardagen
- kontakt med andra människor.
Här kan du läsa om vanliga svårigheter, hur språkstörning utreds och vilket stöd som finns.
Om språkstörning
En språkstörning är en funktionsnedsättning som gör det svårt att förstå och använda språk.
Om du har språkstörning lär du dig språk på ett annat sätt än många andra i samma ålder.
Du kan till exempel ha svårt att:
- hitta ord
- förstå vad andra säger
- förstå texter
- berätta och förklara.
Du kan också ha svårt att läsa och skriva.
Även en lindrig språkstörning kan påverka vardagen.
Hur språkstörning märks
Språkstörning visar sig oftast när man är barn.
För vissa barn försvinner svårigheterna med tiden.
För andra finns de kvar även som vuxna.
Det märks inte alltid att någon har språkstörning. Men svårigheterna kan ändå påverka livet mycket.
Andra svårigheter som kan finnas samtidigt
Forskare vet inte exakt varför språkstörning uppstår. Ärftlighet är den enda säkra orsaken man känner till idag. Det är vanligt att flera i samma familj har liknande svårigheter.
Språkstörning kan också finnas tillsammans med andra funktionsnedsättningar, till exempel:
- koncentrationssvårigheter
- hörselskada
- rörelsehinder
- svårigheter med uppmärksamhet.
Vanliga svårigheter vid språkstörning
Språkstörning kan vara olika från person till person.
Du kan till exempel:
- ha litet ordförråd
- ha svårt att hitta rätt ord
- ha svårt att bygga långa meningar
- ha svårt att sätta ord i rätt ordning
- ha svårt att berätta något.
Det kan vara svårt att säga det du vill säga.
Du kan också:
- missförstå andra
- ha svårt att förstå det du läser.
Många tycker att det känns jobbigt att inte förstå eller att inte kunna förklara.
Därför kanske du ibland låtsas förstå fast du inte gör det.
Svårigheterna kan förändras med tiden.
Språkstörning i skolan och vuxenlivet
För barn kan språkstörning göra det svårt att hänga med i skolan.
Det kan också påverka vänskap och lek.
Barn med språkstörning riskerar oftare att:
- känna sig utanför
- bli retade
- bli mobbade.
Därför är det viktigt med stöd i skolan.
Även vuxna kan få problem i vardagen.
Det kan vara svårt att:
- prata med andra
- förklara vad man menar
- undvika missförstånd.
Utredning och diagnos
Om ett barn utvecklar språket sent eller annorlunda kan BVC eller skolan upptäcka det.
En logoped gör en utredning.
Logopeden:
- testar olika delar av språket
- pratar med föräldrar
- pratar med skolan.
Om barnet har stora språkliga svårigheter jämfört med andra i samma ålder kan det få diagnosen språkstörning.
Språkstörning räknas som en funktionsnedsättning när svårigheterna påverkar vardagen och sociala situationer.
Behandling och stöd
Det är viktigt att få hjälp tidigt. Tidigt stöd kan göra stor skillnad.
En logoped kan hjälpa dig. Du kan få remiss från:
- BVC
- skolan
- vårdcentralen.
För små barn handlar stödet ofta om att hjälpa föräldrarna. De får lära sig hur de kan träna språk hemma i vardagen.
För barn i skolåldern arbetar logopeden oftare direkt med barnet.
Barnet kan få träna på att:
- förstå språk bättre
- uttrycka sig tydligare
- hitta strategier som hjälper i vardagen.
Forskning om språkstörning
Forskare försöker lära sig mer om språkstörning.
Just nu undersöker man bland annat:
- om man kan upptäcka språkstörning redan när barn är tio månader gamla
- hur språkstörning påverkar psykisk hälsa och livskvalitet
- vilka stödinsatser som hjälper bäst.
Forskare vill också förstå mer om varför språkstörning uppstår och hur livet påverkas för barn, ungdomar och vuxna med språkstörning.
*Den här texten är bara till för att ge information. Den ska inte användas för att ställa diagnos eller ge behandling. Du kan läsa mer på 1177 Vårdguiden.
Om du har frågor om hälsa eller sjukdom ska du kontakta vården.

