Hjärnfonden
Ge en gåva
Hej Hyper, Hjärnfondens och Friends projekt om NPF

Hej Hyper – Satsning som försökte bryta stigmat för barn med NPF

Två till tre elever i varje svensk skolklass har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, en NPF-diagnos, som till exempel ADHD eller autism. Brist på kunskap om NPF i skolan skapar negativa effekter i form av utanförskap, psykisk ohälsa och hemmasittande. I Friends och Hjärnfondens omfattande satsning Hej Hyper, som genom bland annat en musikal, verkade för att öka kunskap, minska stigmatisering och bidra till en bättre skolmiljö för barn med NPF-diagnoser.

Barnmusikalen Hej Hyper, som riktade sig till årskurserna F-3, hade premiär Teater De Vill i Stockholm. Föreställningen turnerade på cirka 60 skolor landet över. Musikalen innehåll sång och musik av Grammisvinnaren Emma Nordenstam, och manus av dramatikern Emma Broström som tilldelades Svenska Ibsensällskapets dramatiker-pris 2018.

Karaoke-app och verktygslåda ska öka kunskapen

Förutom den kostnadsfria musikalen erbjuds skolorna en efterföljande mini-workshop och ett lärarhandledningsmaterial. Informationsmaterialet innefattar även en karaoke-app för barnen att använda såväl i skolan som hemma. Appen samt pedagogisk verktygslåda, pyssel, noter och fem specialproducerade sånger med musikvideor finns tillgängligt för alla via hejhyper.se. Satsningen finansieras av Postkodlotteriet.

Musikvideor

Hur är det att ha en diagnos? Och vad heter alla diagnoser? Hur är det när kläderna bara kliar och sitter åt? Vad gör man när rasten känns mer som en pina än något man längtar till? Och hur ska man kunna förstå – när folk inte säger vad de menar? Kolla på hyperbra musikvideor med låttexter och ackord!

Lärarhandledning & Pyssel

I vår verktygslåda har vi två lärarhandledningar – en för klassrummet (lärarhandledning) och en för lärarlaget (diskussionsunderlag). Här hittar du också tre pyssel (hjärnan, hyperkort och hypermeter) som passar både i klassrummet och hemma. Ladda ner utbildningsmaterialet här!

Hyper-karaoke

Sjung med i våra fem sånger om hur det är att ha ADHD, när galonisar är det värsta man vet eller man inte vet vem man ska leka med på rasten. Sjung in en egen version av din favoritlåt. Sjung ensam eller tillsammans med en kompis, med morfar eller med hela klassen. Ladda hem appen gratis här:

Hämta i AppStore

Hej Hyper – en musikal om NPF

M lever i en kaosartad värld. I skolan säger de ”skärp dig” och på fritids är det svårt att leka med andra … I en 30 minuter lång musikal får vi följa med in i M:s värld, där mjukisdjuren trängs med instrumenten och hon kan vara precis som hon vill. Musikalen spelades under våren på skolor runt om i Sverige – från Landskrona i söder till Jokkmokk i norr. Läs mer om musikalen här:

Hur är det att ha en NPF-diagnos

I fyra korta filmer får du träffa  Levi, Lisa, Lovisa och William som berättar hur det är att ha en NPF-diagnos. Levi är jättebra på matte, Lovisa har en bild på en tröja på tröjlådan i garderoben så både hon och pappa ska veta var tröjorna ska ligga.

Har du frågor om Hej Hyper

Kontakta info@hjarnfonden.se

Relaterat

Johan Isaksson leg. psykolog, docent och adjungerad lektor vid Uppsala universitet.

Att reglera starka känslor vid ADHD

Många unga med ADHD kämpar med att reglera starka känslor, vilket kan leda till stress och sociala svårigheter. Forskaren Johan Isaksson vill bidra till att öka förståelsen och utveckla behandlingar som hjälper unga att må bättre.

“Vi hade inte haft våra jobb utan våra diagnoser”

Överdoser, kilometerlånga kom ihåg-listor, hundratusentals följare och en orubblig kärlek. Influencerparet Lisa och Henrik Borg har fått sina liv att fungera trots utmaningarna med att hantera bipolär sjukdom och ADHD. Eller kanske tack vare.
Darius Barimani, kirurg och författare till en handbok om ADHD.

Dr Damps åtta tips på hur du klarar skolan med ADHD

“Doktor Damp”, Darius Barimani, arbetar idag som kirurg, men hans resa dit har varit allt annat än enkel. Som barn med ADHD och ytterligare tre diagnoser fick han kämpa hårt i skolan.
AnnSophie Forsell

“Vi måste NPF-säkra skolan”

För AnnSophie Forsells söner innebar skoltiden ett stort lidande. Nu kämpar hon för att andra barn med NPF ska få rätt förutsättningar: – Vi måste NPF-säkra skolan och sluta se våra unga som en kostnad.
Alexander Forselius. Foto: Daniel Ström

Alexander om sin skolgång: “Skolan måste bli mer flexibel för elever med NPF”

För barn som lever med NPF är skolan ofta en stor utmaning. Alexander Forselius, som minns svårigheterna från sin egen skolgång, anser att man måste göra mer för att skapa en inkluderande miljö.
Joanna Lundin

Forskare: NPF-anpassningar i skolan gynnar fler

Kunskapen om NPF-diagnoser har ökat, men det finns fortfarande ett behov av att omsätta denna kunskap i praktiken. Joanna Lundin, rektor och NPF-pedagog, arbetar med att öka förståelsen för NPF i skolan.
shaped face

Swisha en gåva till 90 112 55
eller engagera dig på
ett annat sätt.

Stöd forskningen

Stöd oss

Egen insamling

Starta