Varje barn har rätt till stöd i skolan Alla barn har rätt till stöd och stimulans för att nå kunskapsmålen.

Alarmerande siffror om bristande särskilt stöd i skolan – politiken måste agera

Debatt
I varje svensk skolklass finns två till tre elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Skollagen är tydlig med att alla elever har rätt till ledning och stimulans för att nå kunskapsmålen. För vissa elever kräver det anpassat eller särskilt stöd. Men här ser vi allvarliga brister i skolorna.

Enligt färska siffror från Skolinspektionen, som Friends och Hjärnfonden tagit del av, var brister i särskilt stöd en av de vanligaste grunderna för anmälningar under förra året. Samtidigt saknar lärarna kunskap om lösningarna.

Den negativa utvecklingen måste brytas och skollagen måste uppfyllas.  Ytterst handlar det om att ge Sveriges skolor och lärare ökad kunskap och verktyg för att skapa rätt förutsättningar för lärande för såväl neurotypiska elever (elever utan diagnos) som elever med NPF. Det kräver ett bättre stöd till lärarna.

Varje elev som inte känner sig hörd och sedd är en tragedi.

#postkodeffekten

 

Relaterat

Kvinna i gul jacka ler mot kameran. Hon står i gatumiljö.

Kungamamman Annsophie – en förkämpe för barns rättigheter

Hjärnfonden vill rikta ett stort och varmt tack till AnnSophie Forsell och övriga aktiva i föreningen Kung Över Livet som gjort ett enormt arbete för att samla in pengar till forskning och sprida kunskap och engagemang för NPF-frågor. De har samlat in otroliga 500 000 kronor till Hjärnfonden sedan starten 2012.

En leende pojke med rödaktigt hår och hans mamma.

Skolan ångestfylld för Alex

Alex är åtta år och älskar superhjältar och Youtube. Han gillar att spela teater och spelar upp filmscener för familjen med stor inlevelse. Här berättar hans mamma Camilla Svendsrud om vägen till en autismdiagnos och kampen för en fungerande skolgång.

En leende pojke och hans leende mamma.

“Mitt liv som mamma till en son med ADHD och Aspergers syndrom har gjort mig både stark och svag”

Casper har ADHD och Aspergers syndrom. Här berättar hans mamma Cicci Meijer om vägen till diagnos och hur livet ställdes på sin spets. 

Caroline Kanestig med sin dotter vendela som har Aspergers syndrom.

Aspergerdiagnosen blev en lättnad

Caroline Kanestig förstod redan när Vendela var liten att hon inte utvecklades som andra barn. När hon fick diagnosen Asperger säger Caroline att det kändes som att en stor sten lossnade samtidigt som att en ny växte fram, oron för framtiden. Läs Carolines gripande berättelse här.

Peters dotter Lovisa har ADHD.

Att vara förälder till ett barn med en NPF-diagnos

Friends och Hjärnfondens satsning Hej Hyper, ska öka kunskapen om barn med NPF-diagnoser och vad de behöver i skolan. I de här filmerna berättar Pernilla, Jenny, Peter och Jimmie om hur det är att ha ett barn som har Aspergers syndrom, ADHD eller autism.

Fredrika Järnehall, utbildningschef Stiftelsen Friends, forsknings- och högskoleminister Matilda Ernkrans, Anna Hemlin, generalsekreterare Hjärnfonden

Kunskap om NPF måste ingå i lärarutbildningen

Idag träffade Friends och Hjärnfonden forsknings- och högskoleminister Matilda Ernkrans för att tala om hur vi stärker skolans arbete för att öka kunskapen om NPF. Ett mycket bra samtal.
– Lärare ska alltid agera och lära ut på ett sätt som passar även barn med ADHD och autism, säger Anna Hemlin, generalsekreterare på Hjärnfonden.