7 hjärnstarka poddar och böcker

När många jobbar hemma och tar hänsyn till social distansering kan det bli långtråkigt. Här har vi samlat tips på böcker, prat och poddar som hjälper dig hålla hjärnan igång. Men glöm inte att vila efteråt, hjärnan behöver återhämta sig.

Poddar om hjärnan

Hjärta och hjärna

Blir vi sjuka av att flyga? Blir vi visare med åren? Och vill vi kanske rent av bli lurade? Doktor Emma Frans och radiojournalisten Maja Åström synar olika påståenden. Med hjälp av vetenskapen kommer de fram till om det är sant, falskt eller mittemellan.

 

 

Björn Natthiko Lindeblad

Hoppade av en chefskarriär, gav bort allt han ägde och levde som buddhistmunk i 16 år. Om att leva med den obotliga sjukdomen ALS, om döden och om hur samtal om den kan göra oss mer levande.

 

Therese Lindgren

Startade Youtubekanalen för sju år sedan där hon pratar om olika delar av sitt liv; om inredning och smink, men också om sin ångest och sina panikattacker.

 

 

 

Emma Örtlund

Har hyllats för huvudrollen i Glada Hudikteaterns dokumentärfilm Catwalk, som bygger på hennes livs dröm om att få vara fotomodell. Filmen börjar i en fabrikslokal i Hudiksvall och utvecklas till en omtumlande resa som slutar på catwalken under modeveckan i New York. ”Alla har rätt att få glänsa” är ett motto i filmen där alla medverkande har en funktionsnedsättning.

 

Böcker om hjärnan

När hjärnan inte orkar : om hjärntrötthet
Författare: Birgitta Johansson och Lars Rönnbäck

Dagens samhälle ställer höga krav på människors effektivitet, men vad händer när det inte längre fungerar? Det som inte syns är svårt att förstå sig på. Men det kan ändå vara det osynliga som har störst betydelse för hur vardagen fungerar för den som haft en skallskada, stroke eller annan sjukdom som påverkar hjärnan. I den här boken berättar Birgitta Johansson och Lars Rönnbäck, forskare vid Göteborgs universitet om ett osynligt handikapp som är vanligt vid skada eller sjukdom i nervsystemet och som kan bli ett långvarigt problem – hjärntrötthet. Nu verkar behandlingsmöjligheter vara i sikte!

 

 

Sömn, sömn, sömn
Författare: Christian Benedict och Minna Tunberger.

Hur minne, immunförsvar, vikt, koncentration och dina känslor hör ihop med din sömn.
Motion och nyttig mat i alla ära, men minst lika viktigt för hälsan är det att sova gott. Sömnen påverkar din vikt, ditt mentala mående och minskar risken för allt från förkylningar till cancer. I den här boken finns allt du behöver veta om detta viktiga ämne, som är högaktuellt i en tid när stress, stillasittande och smarta telefoner får oss att sova allt sämre. Skriven av sömnforskaren Christian Benedict tillsammans med journalisten Minna Tunberger.

 

 

Man dör inte av stress: man bara slutar leva-om utmattningssyndrom
Författare: Selene Cortes och Marie Åsberg

Den här boken är till dig som är sjuk, har varit sjuk, undrar om du är på gränsen till att bli sjuk eller till dig som har en tillvaro där stress är en ofta förekommande komponent. Den är också till dig som är anhörig till någon med utmattningssyndrom, och till dig som möter personer med utmattningssyndrom i ditt arbete.
Selene Cortes berättar personligt om sin egen sjukdomshistoria med två långvariga sjukskrivningar. Hon berättar om ångestdriven duktighet och det utanförskap som drabbar de långtidssjukskrivna med stigmatisering, skam och rädsla att aldrig komma tillbaka till en fungerande vardag igen.  Selenes kapitel varvas med senior professor Marie Åsbergs kliniska perspektiv med diagnostik, differentialdiagnostik, symtom och behandling.

 

Har du en bok eller podd som du vill tipsa om? Skriv till oss på instagram eller skicka ett mejl till: emma.cajander@hjarnfonden.se och märk med ”Podd/boktips”

Relaterat

Kan kosten påverka hur smarta vi blir?

Visste du att hjärnan använder hela 25 procent av den energi vi förbrukar? Det gör att vår kost påverkar oss i allra högsta grad.

Kvinna sover och på nattduksbordet står en väckarklocka

Så påverkas minnet av sömn

De senaste årens forskning har visat att hjärnan är allt annat än inaktiv när vi sover. Istället bearbetar den information och stöder många funktioner som vi behöver när vi är vakna, som till exempel minne, insikt och inlärning.

Kvinna sitter hemma och har ett digitalt möte med kollegor på en skärm

Coronapandemin – så kan du främja din och andras psykiska hälsa

Att jobba på distans och dra ner på sociala kontakter har varit en utmaning för många under pandemin, oavsett om man är drabbad av psykisk ohälsa eller ej. Men det finns mycket vi kan göra för att främja den psykiska hälsan hos oss själva och våra kollegor. Här är några tips och rekommendationer från Världshälsoorganisationen WHO.

Yngre par joggar tillsammans

Därför mår vi bra av motion

Varför har motion så stor påverkan och vad händer egentligen i huvudet när vi rör på resten av kroppen? I det här avsnittet i vår serie om hjärnan berättar Yvonne Forsell, psykiatriker och professor vid Karolinska Institutet om hur vi kan maximera hjärnans effekt av motion.

Kvinna i samtal med psykolog

”Vi måste satsa mer på forskning om psykisk ohälsa”

Mats Lekander, professor och hjärnforskare, ser enorma möjligheter med forskningen när det gäller ångest, depression och stresstillstånd. Han är med och tar fram nya lovande behandlingsmetoder, som förhoppningsvis kan bidra till att minska de höga sjukskrivningstalen när det gäller psykisk ohälsa.

Två vänner dricker kaffe på ett café

Därför håller vänskap hjärnan frisk

Visste du att hjärnan tankar energi när vi umgås med vänner och familj? I det här filmavsnittet träffar vi Alva Appelgren vid Södertörns Högskola. Hon berättar att när vi spenderar tid tillsammans med personer vi känner blir vi avslappnade, lugna och trygga. Det gör det i sin tur lättare att koncentrera sig och prestera.