Text: Ragnhild Ahlgren, Louise Candert
Vetenskaplig sakkunnig och skribent
Lästid: 12 minuter
Vad är intellektuell funktionsnedsättning (IF)?
Att ha en intellektuell funktionsnedsättning innebär att det är svårare att förstå samt att man behöver mer tid för att lära sig nya saker och vissa saker lär man sig aldrig. Att ha intellektuell funktionsnedsättning innebär också att det är svårare att klara sig självständigt i hemmet, i skolan och på arbetsplatsen. Svårigheterna kan se olika ut i olika faser i livet men med rätt hjälp och stöd, samt bra rutiner och hjälpmedel, kan man klara mer och få en enklare vardag.
Hitta på sidan
Om intellektuell funktionsnedsättning
Intellektuell funktionsnedsättning, eller IF som det kan förkortas, kallades tidigare utvecklingsstörning. IF är ingen sjukdom men innebär att en del av hjärnans funktioner är nedsatta och kommer att förbli det, livet ut. Det medför att man har nedsatt kognitiv och adaptiv förmåga. Man har även en begåvningsmässig funktionsnedsättning som har uppstått under utvecklingsperioden.
Kognitiv förmåga = hjärnans förmåga att tänka, förstå, minnas och att lösa problem.
Adaptiv förmåga = att kunna anpassa sig till olika situationer i vardagen och med andra människor.
Vid IF har mar man svårigheter inom kognitiva, sociala och praktiska områden vilket gör det svårare att klara sig självständigt och man behöver ofta särskilt stöd från samhället. Men på många sätt är man precis som sina medmänniskor – man gläds, älskar, gråter och blir arg precis som alla andra.
Uppskattningsvis har cirka 1–1,5 procent av den svenska befolkningen IF, varav 75 procent har en lindrig form.
Att man får IF kan bero på olika saker. Det kan vara kromosomavvikelser som exempelvis vid Downs syndrom och fragilt X-syndrom som är de vanligaste genetiska orsakerna till IF. Andra syndrom med kromosomavvikelser som leder till IF kan vara Prader-Wills syndrom, Williams syndrom, Angelmans syndrom eller Cornelia de Langes syndrom. IF kan också bero på skada eller sjukdom under mammans graviditet eller under barnets första levnadsår. Men ofta vet man inte vad orsaken till IF är.
Det är vanligt att ha IF tillsammans med andra funktionsnedsättningar som autism, ADHD, motoriska svårigheter (till exempel på grund av cerebral pares), epilepsi, hjärtfel, hydrocefalus, psykiska besvär (som depression eller ångest), hörsel- och synnedsättning eller svårigheter med tal och språk. Nästan alla barn med Downs syndrom har även IF.
Man brukar dela in IF i fyra olika nivåer:
- lindrig
- medelsvår eller måttlig
- svår
- mycket svår.
Symtom
Symtomen kan delas in i tre områden eller domäner i vilka besvären ofta förekommer:
- Kognitiv förmåga (att lära, tänka abstrakt, förstå och slutledningsförmåga). Det kan handla svårigheter att med läs- och skrivförståelse och att räkna, sådant som man tränar i skolan. Det kan också handla om att förstå, att kunna komma ihåg saker, att planera, prioritera eller att tänka om. Det kan vara svårt och ta mer tid att lära sig nya saker och en del saker lär man sig aldrig. Man kan även ha svårt att lära av erfarenheter, lösa problem eller med omdöme.
Så kan vardagen påverkas: Det kan till exempel vara svårt med tidsuppfattning och att hantera pengar. - Socialt samspel (kontakten med andra människor och hur man umgås med andra): Om man har brister i den sociala funktionsförmågan, är det svårare att navigera sociala relationer på ett sätt som är adekvat för sin ålder. Nedsatt förmåga till socialt samspel kan också handla om att ha svårt att bedöma situationer eller människor, att uppfatta sociala signaler och att förstå vad som förväntas av en i olika sammanhang.
Så kan vardagen påverkas: Det finns risk att bli socialt isolerad, ensam eller att bli manipulerad (för att man är godtrogen). - Praktiska saker: Hur svår IF man har styr hur självständig man kan vara i vardagen. Har man lindring IF kan man ofta ta hand om sin personliga hygien och egenvård. Man kanske även klarar av att handla mat, åka buss och att sköta hushållet självständigt. Men det kan vara svårt med nya uppgifter eller problem, vilka kan orsaka stress.
Så kan vardagen påverkas: Man kan behöva stöd vid mer komplexa uppgifter som vid kontakt med myndigheter eller att ta hand om sin ekonomi.
IF genom livet
Hos barn
IF visar sig olika hos olika barn. Hos vissa barn kan IF märkas från tre års ålder medan det hos andra barn inte märks förrän i skolåldern. Ju äldre barnet blir, ju tydligare märks skillnaden jämfört med jämnåriga barn.
IF som är medelsvår, svår eller mycket svår märks av redan under spädbarnsåren och påverkar sedan hela utvecklingen.
Hos barn med lindring IF kan utvecklingen inom områden som rörelseförmåga, språk, tankeförmåga, social förmåga samt att uttrycka känslor utvecklas ungefär som hos andra barn. Men utvecklingen går långsammare och når heller inte lika långt som hos andra barn.
IF hos barn kan visa sig som att barnet har svårt att lära sig krypa och/eller gå, att lära sig prata eller att förstå eller att klara krav som ställs i förskolan eller i skolan. Barn med IF kan uttrycka sig annorlunda, långsammare eller mer direkt än andra barn. Ofta behöver barnet konkreta upplevelser för att förstå och det behövs särskild träning för att barnet ska kunna lära sig vissa saker.
Hos ungdomar
Tonåren är en omvälvande tid då man vill frigöra sig från föräldrar och få en ökad självständighet. Man kan också ha en stark önskan om att inte sticka ut från mängden och det kan vara pinsamt att vara annorlunda.
Att då ha IF kan vara mycket utmanande och förknippat med stor skam. Man kan låtsas hänga med och förstå och mörka sin diagnos. Det kan också vara besvärligt att kommunicera och förstå jämnårigas signaler och att få kompisar. Det finns en ökad risk för utanförskap och att bli lurad och utnyttjad.
Hos vuxna
Vuxna som har lindrig IF klarar mycket själva. Många har egen bostad men kanske behöver insatser från exempelvis boendestödjare. Man kan också behöva olika typer av hjälpmedel. Vuxna som har svårare IF bor ofta i en gruppbostad där det finns personal som kan ge stöd på heltid.
Många vuxna som har IF jobbar på den öppna arbetsmarknaden, är anställda med lönebidrag, studerar eller deltar i daglig verksamhet.1,12 Det finns även en stor andel personer som inte gör någotdera och som man inte vet så mycket om.1,12
Hos äldre
Personer som har IF lever allt längre.13 Vid IF börjar åldrandet tidigare än hos den övriga befolkningen. Personer med IF lever ofta med andra diagnoser som autism, epilepsi, syn-, hörsel- och rörelsehinder. Det kan innebära att man har svårt att förmedla när något är fel och därmed att vård ges försent.14 Problem hos äldre med IF kan bland annat vara tandhälsa, övervikt, nedsatt syn, hörsel och smak samt psykisk ohälsa som ångest och depression.13
Äldre med IF har samma behov av sysselsättning, meningsfullhet och stimulans som andra har.13 De vill också ha meningsfulla aktiviteter och ett socialt liv samt god omvårdnad.14
Läs mer under Hjälp och stöd, nedan.
Personer med funktionsnedsättning får inte diskrimineras. Den som har IF har samma rätt att som andra att bilda familj, vara förälder och att ha personliga förbindelser, men stöd från samhället kan behövas.15
Diagnos
Diagnosen ställs oftast hos barn men kan även ställas i vuxen ålder. När diagnosen ställs hos vuxna kan det bero exempelvis på att inlärningsproblemen maskerats eller givits andra förklaringar.4 Det är bra om IF utreds så tidigt som möjligt så att man kan få den hjälp man behöver så fort som möjligt.3
Diagnos ställs enligt vissa diagnoskriterier, som till exempel DMS-5 5, efter sammanvägning av intervjuer, observationer och psykologtest.4
Vem som gör utredningen och var den görs styrs av hur gammal man är.
- Småbarn: Har man ett barn med misstänkt IF kan man kontakta barnavårdscentralen, BVC.3 Personalen på BVC kan hjälpa till med vidare kontakt till exempelvis barnspecialistmottagning och om behov finns till habiliteringen för utredning.9
- Barn i skolålder: Kontakta elevhälsa på barnets skola.3
- Vuxna: Om man är vuxen och tror att man har IF kan man kontakta vårdcentralen.3
För att få diagnosen intellektuell funktionsnedsättning behöver följande kriterier vara uppfyllda:
- Brister i intellektuella funktioner. (Det vill säga problemlösning slutledningsförmåga, planering, abstrakt tänkande, omdöme, studieförmåga samt förmåga att lära av erfarenheter. Detta ska styrkas via klinisk- och individualiserad bedömning samt standardiserad intelligenstestning).5
- Brister i adaptiv funktionsförmåga. (Personen inte når upp till utvecklingsmässigt och sociokulturellt förväntad nivån gällande personligt oberoende och socialt ansvarstagande. Det krävs fortlöpande stödinsatser för att personen ska kunna fungera i olika vardagliga situationer som kommunikation social delaktighet och självständighet inom flera livsområden som hem, arbete, skola och samhälle).5
- Bristerna ovan visar sig under utvecklingsperioden.5
Diagnosen graderas i lindrig, medelsvår, svår eller mycket svår i varje av de tre domänerna: kognitiva, sociala och praktiska svårigheter.5
Behandling
Det finns ingen medicinsk behandling som kan minska IF. Men alla personer som har en intellektuell funktionsnedsättning behöver ha en ansvarig läkare för medicinsk uppföljning samt, om behov finns, behandling av somatisk och psykiatrisk sjukdom.7
Det kan även finns behov av psykologisk behandling från psykiatrin för exempelvis ångesttillstånd eller depression.7
Om man har kontakt med många olika personer inom vården kan man få en fast vårdkontakt som bland annat hjälper till att samordna vården.3
Viktigt att den som har IF får vara delaktig i sin vård.3
Hjälp och stöd
Vid IF har man behov av stöd och hjälp i varierande grad. Ett stort och viktigt stöd kommer ofta från närstående men ofta behöver man även stöd från samhället.
Man har rätt till stöd från kommun och region. Handläggare inom kommun eller region kan ge information om vilka möjligheter som finns.3 Stöd kan ges i olika former som till exempel inom skola och sysselsättning men också i vardagslivet i hemmet. Att ha diagnosen intellektuell funktionsnedsättning (IF) ger rätt till stöd enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Det kan innebära att man kan få stöd från en kontaktperson, man kan få vara på en korttidsvistelse utanför det egna hemmet, att man kan få korttidstillsyn om man är skolungdom över 12 år. Om man är vuxen kan man få daglig verksamhet eller bostad med särskild service.8
Småbarn och barn i förskoleålder
Barn med IF behöver generellt extra mycket stöd från de vuxna runt barnet.1
Särskild anpassning i förskolan brukar dock inte behövas, vid behov kan barnet få stöd av en resursperson.3
Skolbarn
Barn med IF kan behöva längre tid och mer stöd än andra barn när det gäller att förstå, lära sig nya saker, att uttrycka tankar och känslor och att organisera sin vardag. Det innebär att skoldagen behöver organiseras på ett sätt som blir tydligt och begripligt för barnet.16 Barnet kan behöva hjälpmedel i skolan. En del barn behöver gå i anpassad grundskola (hette tidigare grundsärskola). Andra barn går i grundskola men byter oftast till anpassad grundskola när de blir äldre, då undervisningen i den vanliga skolan blivit för svår.3 Går man i grundskola har man rätt att läsa särskolans läroplan, det vill säga en anpassad läroplan.8
Många barn med IF lär sig att skriva och läsa.3
Ungdomar
Det finns olika vägar att gå och olika skolformer att välja. Tanken är att det ska finnas möjlighet till flexibilitet anpassat efter elevens behov och potential. En möjlighet är att gå anpassad gymnasieskola (är enbart för elever med IF eller förvärvad hjärnskada). Hemkommunen fattar beslut kring detta. Utbildningen anpassas efter elevens förutsättningar och läses på fyra år.12
Läs mer här om hur den anpassade gymnasieskolan fungerar och vilken hjälp och stöd man kan få.
Skolan, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan har gemensamt ansvar för samverkan under skoltiden för att främja en etablerad kontakt för eleven med yrkeslivet efter avslutad skolgång. Även Komvux har en viktig roll att hjälpa till att uppfylla vuxna personers rätt till livslångt lärande och omställning.12
Vuxna
Det är viktigt att ha en meningsfull tillvaro som skapar självkänsla. Kommunen är ansvarig för att den som har IF får en sysselsättning som är anpassad efter intresse, kunskaper och förmåga.1
Det finns olika former av sysselsättning som är vanlig bland vuxna med IF. En del arbetar med lönesubvention och andra studerar på folkhögskola eller Komvux, men de flesta har Daglig verksamhet.17 Det är en insats enligt LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) som går ut på att erbjuda stimulans, gemenskap meningsfullhet och utveckling efter personens önskemål.1
Andra exempel på stöd enligt LSS är personlig assistans, ledsagarservice och service- eller gruppbostad.4
Äldre
De flesta som åldras behöver med tiden hjälp. Det kan vara med hushållssysslor, personlig hygien och påklädning. Efter pensionen är det viktigt för personer med IF att även få stöd att skaffa och behålla sociala kontakter och hjälp med aktiviteter och socialsamvaro. Det finns annars risk att bli sittande och passiv samt att bli väldigt ensam.14
Som vuxen med IF har rätt att delta i Daglig verksamhet i kommunens regi fram till pensionsålder, det vill säga 67 år. En del kommuner låter dock äldre personer med IF fortsätta med sin dagliga verksamhet även efter 67 års ålder. Det finns också verksamheter som är anpassade efter gradvis försämrade förmågor hos äldre personer då man kan ha daglig verksamhet på deltid.1
Habilitering
Habiliteringen finns i inom regionen där man bor och är till för den som har en varaktig funktionsnedsättning. Här få man stöd och träning för att kunna klara av sin vardag så bra som möjligt.3 Syftet är att optimera funktionsnivå, välbefinnande och att skapa förutsättningar för personen med IF att aktivt kunna delta i samhällslivet.4 På Habiliteringen arbetar fysioterapeuter, specialpedagoger, logopeder, arbetsterapeuter, kuratorer och psykologer.3
Habiliteringens uppdrag och insatser ser olika ut mellan olika regioner.4
Hjälpmedel
Hjälpmedel ska passa de behov man har. Det finns många olika typer som går att få genom vården och sådana som man kan köpa själv. Här kan du läsa mer om att få hjälpmedel.
Att vara anhörig/närstående
Att vara anhörig eller närstående till en person med IF är en mycket viktigt men också krävande och utmanande roll.
Även som anhörig/närstående till en person med IF kan man behöva stöd och hjälp. Kommunen har enligt socialtjänstlagen skyldighet att erbjuda stöd till anhöriga. Det finns insatser som avlastar i vardagen som exempelvis korttidsvistelse och avlösarservice. Det är viktigt att man hör av sig till sin kommun och framför vilket stöd man behöver.
Även som anhörig/närstående behöver man måna sin egen hälsa för att må bra och för att orka med.13
Att vara förälder
Att vara förälder/närstående till ett barn med funktionsnedsättning innebär ofta att leva i en pressad situation. Man behöver acceptera att barnet är som det är och skaffa sig så mycket som möjligt information om barnets funktionsnedsättning.1 Samtidigt kan det vara svårt att få den information man behöver18 och det är inte alltid lätt att hitta vilket stöd samhället kan ge.19 Man blir ofta själv den som ska stå för samordningen kring barnet, något som både kan vara svårt och kräva mycket tid. Det kan påverka möjligheten att arbete eller studera men också den egna hälsan.19 Familjesituationen påverkas även av kris- och sorgereaktioner, psykiska och fysiska besvär, stress och otillräcklig sömn.18
Aktörer som kan underlätta för föräldrarna är barnhälsovård, socialtjänst, habilitering och specialistvård. Utöver stöd i vardagen kan föräldrarna behöva psykologiskt stöd, det kan vara i form av krissamtal, parsamtal och stresshantering.18
Att vara syskon
Det kan både vara berikande och utmanande att växa upp med ett syskon som har en funktionsnedsättning. Det är ett särskilt syskonskap som kan innebära att man balanserar mellan upplevelser och känslor som både är positiva och känslor som är svåra att hantera. Det finns positiva aspekter som ökad förmåga till empati och tålamod, lättare att hantera svårigheter, glädje och tacksamhet. Men det är samtidigt vanligt att behöva stå tillbaka, anpassa sig och ta ansvar för både sig själv och syskonet. Många syskon beskriver att de ibland känner sig ensamma. Det är värdefullt att även syskon får ”egentid” med sina föräldrar.
Det är viktigt att inte glömma att syskon också är anhöriga som kan behöva stöd och hjälp.20
Forskning
Forskning kring intellektuell funktionsnedsättning pågår inom olika områden. Ett område är genetiska orsaker där kunskapen om vad som orsakar IF ökar i takt med aktuell forskning.1 Ett annat är hur man ska förbättra utveckla läs- och läsförståelseförmågan hos elever med IF.21 Ytterligare ett exempel på forskning inom IF är kopplat till arbete och arbetsmarknaden. I den här forskningen har man tittat på varför majoriteten av unga vuxna med IF står utanför arbetsmarknaden och vad som behöver göras åt det. Det finns dock behov av mer forskning kring detta ämne.17
Visste du att...
… det finns cirka 100 000 personer i Sverige som har IF? Det är ungefär lika många som det bor i Jönköping.11,22
… enligt en granskning av statistik från Socialstyrelsen har antalet vuxna med lindrig IF har ökat med 143 procent mellan 2008 och 2020?23
… fler män med IF än kvinnor arbetar?17
Bra länkar med mer info!
- Riksförbundet FUB – För personer med intellektuell funktionsnedsättning.
- Riksföreningen JAG – Sveriges intresseorganisation för assistansanvändare med IF.
- KRITA – Kurser och workshops som vänder sig till ungdomar och vuxna med neuropsykiatriska, psykiska, intellektuella eller liknande funktionsnedsättningar.
- Gott liv som äldre – aktiviteter och boende för personer med IF. [PDF]
- LSS – Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Bestämmer vilka rättigheter man har vid en funktionsnedsättning.
- 1177 Hjälpmedel för kognitivt stöd.
- Föräldraskapsstödskartan – Karta som visar vilka olika stödprogram som erbjuds av respektive kommun och region i landet.
- Nka – Nationellt kompetenscentrum anhöriga
- Försäkringskassan – Man kan ansöka om bidrag från Försäkringskassan
Referenser
- Habilitering & Hälsa. Intellektuell funktionsnedsättning. Hämtad: 2025-15-08
- FUB. Hämtad: 2025-31-08
- 1177. Intellektuell funktionsnedsättning. Hämtad: 2025-15-0815
- 1177 för vårdpersonal. Kliniskt kunskapsstöd. Hämtad: 2025-29-08
- Habilitering & Hälsa. Diagnoskriterier för intellektuell funktionsnedsättning. Hämtad: 2025-15-08
- Internetmedicin. Intellektuell funktionsnedsättning (IF) och psykisk sjukdom (omsorgspsykiatri). Hämtad: 2025-15-08
- Viss. Lindrig intellektuell funktionsnedsättning hos vuxna. Hämtad: 2025-01-09
- Gillbergcentrum. Lindrig intellektuell funktionsnedsättning. Hämtad: 2025-29-08
- Region Uppsala. Stöd vid intellektuell funktionsnedsättning. Hämtad: 2025-01-09
- 1177. Tonåringar 13-18 år. Hämtad: 2025-31-08
- Habilitering & Hälsa. Om intellektuell funktionsnedsättning (Lättläst). Hämtad: 2025-01-09
- Skolverket. Att gå i skolan med intellektuell funktionsnedsättning. Hämtad: 2025-01-09
- Socialstyrelsen/Kunskapsguiden. Stöd och insatser för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Hämtad: 2025-03-09
- SKR. Gott liv som äldre. Hämtad: 2025-03-09
- Socialstyrelsen. Föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning. Sid 11. Hämtad: 2025-29-08
- SPSM. Intellektuell funktionsnedsättning. Hämtad: 2025-31-08
- Forte. Intellektuell funktionsnedsättning och arbete. Hämtad: 2025-03-09
- Socialstyrelsen/Kunskapsguiden. Familjens situation. Hämtad: 2025-03-09
- Nka. Till dig som är förälder till ett barn med funktionsnedsättning. Hämtad: 2025-03-09
- Nka. Syskon. Hämtad: 2025-03-09
- SPSM. Forskarintervju: Stöd för tal och läsning hos elever med IF. Hämtad: 2025-03-09
- SCB. Tätorter i Sverige. Hämtad: 2025-01-09
- Psykologtidningen. Allt fler får diagnosen intellektuell funktionsnedsättning. Hämtad: 2025-03-09
Ge en gåva till den livsviktiga hjärnforskningen

Ragnhild Ahlgren
Vetenskaplig sakkunnig och skribent
