Anna Hemlin, tf generalsekreterare och Sophie Ternheim, marknadsansvarig på Hjärnfonden med Jenny Hagblom, projektledare på Volontaire.

Hjärnfonden vinner 75-wattaren!

Hjärnfonden har tillsammans med byrån Volontaire vunnit det prestigefulla priset 75-wattaren för kampanjen #felhand.

#felhand uppmärksammade hur svårt det är att komma tillbaka till livet efter en stroke och för att visa sitt stöd för allas rätt till god rehabilitering kunde besökare själva testa på att skriva sin namnteckning – med fel hand. På felhand.se kan du själv testa hur klurigt det är.

100-wattaren är en tävling som belönar Sveriges bästa kommunikation i åtta olika kategorier. Det handlar om kommunikation som gör skillnad, som verkligen fungerar och som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Hjärnfonden vinner i år silvermedalj i tävlingen för sitt arbete med #felhand tillsammans med byrån Volontaire.

Juryns motivering

“Att skapa engagemang och få människor att börja prata om en av våra vanligaste sjukdomar är inte lätt. Den här kampanjen gjorde en komplicerad sjukdom både enklare att förstå och lättare att prata om. Genom att låta människor, på ett snabbt och enkelt sätt, själva få uppleva hur livet förändras efter att du drabbats av denna sjukdom, lyckades den här kampanjen med konststycket att både samla in viktiga namnunderskrifter och skapa förståelse för vad en stroke kan innebära på riktigt.”

– Det är fantastiskt roligt att stödet för de som drabbats av stroke är så stort. Hela 300 000 personer i Sverige får varje år stroke och tyvärr får inte alla samma chans till rehabilitering. Det vill vi ändra på, säger Anna Hemlin, tillförordnad generalsekreterare på Hjärnfonden.

Läs mer om varför vi arbetat med #felhand.

#felhand vann dessutom brons i “Reklam-EM” i kategorin Healthcare tidigare i veckan. Läs mer här.