Alexander Forselius berättar om hur det är att ha Asperger.

”Jag kände själv inte att det var något som var fel”

Efter Asperger-diagnosen blev datorn och ett lugnt rum räddningen för Alexander

Skolan har problem. Det vet särskilt 2-3 barn i varje klass – de som har NPF-diagnos. I många fall får de inte den hjälp de behöver – och har rätt till enligt skollagen. Men det finns goda exempel. Och det är just de vi vill lyfta, och samla, i kampanjen Min fulla potential.

Besök http://www.minfullapotential.se och skriv upp dig för fler goda skolexempel.

Relaterat

Barn

Viktigt att hitta varje barns styrkor och svårigheter

– Det viktigaste är att barnet inte är en diagnos utan att varje barn är unikt. Det finns inte ett barn som är det andra likt. Och det är viktigt att inte generalisera utan att hitta varje elevs styrkor och svårigheter och att förstå vad just den här eleven får energi ifrån säger Lisa Lindgren som är lärare och arbetar inom särskolan med barn som har autism.