Hjärnfonden
Ge en gåva

Lena Dahlenborg (th) deltog i Hjärnfondens manifestation för att uppmärksamma hur barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar har det i skolan.

”Barnens kunskap och erfarenheter måste ställas i centrum”

Lena Dahlenborg, vars son har ADD och autism, är en av de föräldrar som deltog i vår manifestation för att uppmärksamma den svåra skolsituation som många barn med ADHD, ADD, autism och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar har.
– Jag deltog i marschen eftersom jag tycker att det är viktigt att uppmärksamma npf-barns skolsituation, säger hon.

– Ju fler aktörer som slår larm om de enorma brister som dagens skolsystem dras med, ju större blir ju chanserna till att få en förbättring till stånd. Som i alla liknande upprop är ett första steg att få upp frågan på politikernas dagordning och det gäller både på nationell och kommunal nivå.

– Det borde vara en självklarhet att lyssna till dem som har den faktiska kunskapen, det vill säga de barn vars liv påverkas dagligen av den miljö och den pedagogik de möts av. Som förälder upplever jag ofta att jag blir talesperson för mitt barn, till exempel att skolan hör av sig till mig och frågar hur jag tycker att de ska lösa pedagogiska utmaningar och det har jag ju ingen kompetens för att svara på.

– Dock ska man komma ihåg att många barn med npf-diagnoser själva har svårt att formulera vad de behöver rent konkret för att förbättra sina chanser i skolan. Hjärnfondens kampanjresultat visar att det även finns otaliga exempel på barn som har en stor medvetenhet kring sina egna behov. Deras kunskap och erfarenheter måste ställas i centrum och utnyttjas i mycket högre grad än vad som sker idag.

Vad du hoppas att den här kampanjen skall resultera i?

– Jag har i ärlighetens namn inte så stora förhoppningar om att kampanjen ska förändra någonting på kort sikt men att uppmärksamma så många som möjligt på hur mycket det finns kvar att göra i skolan är viktigt och kan förhoppningsvis leda till förändring i framtiden. Även små insikter kan leda till viktiga förändringar för enskilda barn och deras föräldrar.

Ge en gåva till den livsviktiga hjärnforskningen

Relaterat

AnnSophie Forsell

“Vi måste NPF-säkra skolan”

För AnnSophie Forsells söner innebar skoltiden ett stort lidande. Nu kämpar hon för att andra barn med NPF ska få rätt förutsättningar: – Vi måste NPF-säkra skolan och sluta se våra unga som en kostnad.
Läs mer
Alexander Forselius. Foto: Daniel Ström

Alexander om sin skolgång: “Skolan måste bli mer flexibel för elever med NPF”

För barn som lever med NPF är skolan ofta en stor utmaning. Alexander Forselius, som minns svårigheterna från sin egen skolgång, anser att man måste göra mer för att skapa en inkluderande miljö.
Läs mer
Joanna Lundin

Forskare: NPF-anpassningar i skolan gynnar fler

Kunskapen om NPF-diagnoser har ökat, men det finns fortfarande ett behov av att omsätta denna kunskap i praktiken. Joanna Lundin, rektor och NPF-pedagog, arbetar med att öka förståelsen för NPF i skolan.
Läs mer
En bild elever och en lärare i ett klassrum.

Skapa en jämlik utbildning: Verktyg och modeller för skolpersonal

En hjärnmedveten och inkluderande skola gynnar alla barns skolgång, men kan vara särskilt viktig för elever med NPF. Här är tips på verktyg och modeller att arbeta efter för dig som lärare.
Läs mer
Två elever studerar

God lärmiljö för alla

Hur kan lärare skapa en mer inkluderande undervisning? Forskningen visar att individuellt stöd, samarbete med föräldrar och tid för uppföljning av elever med NPF är särskilt viktigt.
Läs mer
En flicka sitter vid ett bord och skriver på ett papper.

Skapa en hjärnmedveten skola

En hjärnmedveten skola gör det möjligt för skolan att uppfylla sitt utbildningsuppdrag och för elever att nå kunskapsmålen. Här kan du läsa mer om hur skolan kan bli mer hjärnmedveten.
Läs mer
shaped face

Swisha en gåva till 90 112 55
eller engagera dig på
ett annat sätt.

Stöd forskningen

Stöd oss

Egen insamling

Starta