Genom att röra på dig främjar du psykisk hälsa Det finns flera sätt att främja den psykiska hälsan under Coronapandemin. Dagliga rutiner som att komma ut och röra på sig är ett sätt.

Coronapandemin-så kan du främja din och andras psykiska hälsa

Den pågående Coronapandemin påverkar allas vardag på något sätt och det är lätt att känna rädsla och oro. Den som redan är drabbad av psykisk ohälsa är särskilt utsatt. Men det finns flera saker vi kan göra för att främja den psykiska hälsan hos oss själva och andra. Här är några tips och rekommendationer från Världshälsoorganisationen WHO.

Håll dig informerad

Var källkritisk och ta reda på fakta från tillförlitliga källor. Lyssna på råd, anvisningar och rekommendationer från myndigheter som t ex Folkhälsomyndigheten och lokala hälsovårdsmyndigheter.

Hitta en rutin i vardagen

  • Gå upp vid samma tid varje morgon gå och lägg dig vid samma tid varje kväll.
  • Sköt din personliga hygien
  • Ät regelbundet och hälsosamt
  • Sätt av tid till fysisk aktivitet utomhus varje dag – gå en promenad, ta en cykeltur eller ge dig ut och jogga. WHO rekommenderar att vuxna personer rör sig minst 30 minuter per dag.
  • Om du jobbar hemifrån – försök att dela upp dagen mellan arbete och vila. Glöm inte att pausa och att ha tid till återhämtning.
  • Ta dig tid till att göra något du tycker är roligt

Begränsa nyhetsflödet

Försök att begränsa hur mycket du läser, lyssnar eller tittar på nyheter som gör dig orolig och stressad. Bestäm ett par tidpunkter per dag då du tar del av de senaste nyheterna.

Sociala kontakter är viktiga

Våra möjligheter att resa och träffas är begränsade nu. Du kan i stället hålla kontakt med nära och kära via telefon, videosamtal eller sociala medier om det går. I dagsläget är det förbjudet att besöka äldreboenden och det gör att många äldre kan vara isolerade och för dem är det extra viktigt med ett telefonsamtal. Den som är ensam under normala omständigheter, riskerar att bli extra ensam i dessa tider.

Alkoholkonsumtion

Begränsa hur mycket alkohol du dricker eller avstå helt. Undvik att använda alkohol eller andra droger som ett sätt att hantera rädsla, ångest, tristess eller social isolering.

Sociala medier och skärmtid

Det är lätt att fastna framför datorn eller telefonen men försök att hålla koll på hur mycket tid du spenderar framför en skärm och lägg in regelbundna pauser. Försök att fokusera på hoppfulla och positiva budskap på sociala medier och var även här källkritisk.

Hjälp andra

Forskning visar att vi mår bra av att hjälpa andra. Om du har möjlighet så kan du erbjuda dig att hjälpa personer i din närhet med att handla mat, gå till apoteket eller uträtta andra ärenden. Tänk igenom vilka personer i din omgivning som kanske behöver lite extra hjälp.

Du kan hitta fler tips på WHOs hemsida.

Ge en gåva till den livsviktiga hjärnforskningen

  • kr

Dela sidan

Engagera dig redan idag