Hjärnfonden
Ge en gåva
Mamma håller om sin dotter

Många känner sig oroliga på grund av det nya Coronaviruset. Oro krymper oftast när vi delar den med andra så prata med andra om hur du känner det.

Så här kan du ta hand om dig i oroliga tider

Känner du dig orolig på grund av det nya Coronaviruset? Krisen påverkar såväl allas vår vardag som samhällsutvecklingen, och det är lätt att känna rädsla och oro. Här tipsar vi om vad du kan göra för att ta hand om dig själv och andra.

Prata om hur du känner.

Sök stöd från omgivningen om du är mycket orolig. Oro krymper oftast när vi delar den med andra.

Se till att sova tillräckligt

Att sova gott på natten kan givetvis vara svårt om man är orolig, men försök så gott det går. Att sova 7-8 timmar per natt stärker immunförsvaret, förbättrar minnet och gör dig bättre på att lösa problem. Det är helt enkelt lättare att se ljust på livet om du fått tillräckligt med sömn. Se till att varva ned på kvällen, lägg bort mobilen en stund innan läggdags och se till att ha mörkt och lagom varmt i sovrummet. Läs mer om varför det är så viktigt att sova.

Rör på dig

Många gym har stängt just nu, men som tur är finns det många andra sätt att motionera, till exempel genom promenader eller med hjälp av tränings-appar. Att motionera stimulerar bildningen av nya nervceller och gör att det blir lättare att lära sig nya saker och att komma ihåg sådant vi redan lärt oss. Det frigör också endorfiner som lindrar oro och gör att du mår bättre. Forskaren Yvonne Forsell berättar mer om varför hjärnan mår bra av motion.

Gör saker du tycker om

Spridningen av Corona gör att många sociala aktiviteter och evenemang ställs in. Många tvingas tillbringa mycket mer tid i hemmet än vanligt. Försök att se möjligheterna som ändå finns till umgänge, förströelse och utveckling! Kanske har du nu mer tid att ägna åt en hobby, att läsa den där boken som legat på nattduksbordet länge eller höra av dig till vännen som du inte hunnit prata med på länge?

Hjälp andra

Forskning visar att vi mår bra av att hjälpa andra. I spåren av Corona-krisen har massor av fantastiska initiativ uppstått för att stötta andra. Människor erbjuder sig att handla åt dem som är isolerade. Universitetsstudenter erbjuder hjälp med matten till barn som måste plugga hemma. Företag skänker handsprit och munskydd till sjukvården, för att nämna några exempel. Se vilka initiativ som finns där du bor, som du kan bidra till. Tänk igenom vilka personer i din omgivning som kanske behöver lite extra hjälp. Den som är ensam även under normala omständigheter, riskerar att bli extra ensam i dessa tider.

Ta hand om varandra!

Relaterat

Det handlar om livet – ny nationell strategi för psykisk hälsa och suicidprevention  

I förra veckan presenterade 26 myndigheter ett förslag till en ny nationell strategi för psykisk hälsa och suicidprevention – Det handlar om livet. En unik satsning som Hjärnfonden helhjärtat står bakom.
Pojke i 7-års åldern sitter på en soffa.

Är ditt barn oroat av Coronapandemin?

Alla barn är individer, de påverkas olika av den rådande Coronapandemin. En del är oroliga att de själva eller någon i familjen ska bli sjuka, andra för att de inte får gå till skolan eller träffa kompisar. Vi frågade Josef Milerad, docent på Karolinska Institutet och skolöverläkare, vad han säger till föräldrar som är oroliga för sina barn.
Genom att röra på dig främjar du psykisk hälsa

Coronapandemin-så kan du främja din och andras psykiska hälsa

Den pågående Coronapandemin påverkar allas vardag på något sätt och det är lätt att känna rädsla och oro. Den som redan är drabbad av psykisk ohälsa är särskilt utsatt. Men det finns flera saker vi kan göra för att främja den psykiska hälsan hos oss själva och andra. Här är några tips och rekommendationer från Världshälsoorganisationen WHO.
Kvinna som lutar hakan mot handen och ser funersam ut.

Utmattad och orolig? Det här ska du tänka på

Den pågående coronakrisen kan innebära en extra påfrestning för den som lider av stressrelaterad psykisk ohälsa. Om man är utmattad, vad ska man tänka på i dessa tider av oro och osäkerhet? Hur tar man hand om sig? Vi bad Hélène Hallström vid Capio Centrum för smärta och utmattning i Stockholm om tips.
shaped face

Swisha en gåva till 90 112 55
eller engagera dig på
ett annat sätt.

Stöd forskningen

Stöd oss

Egen insamling

Starta