Kvinna sitter hemma och har ett digitalt möte med kollegor på en skärm Att jobba på distans och dra ner på sociala kontakter har varit en utmaning för många under pandemin.

Coronapandemin – så kan du främja din och andras psykiska hälsa

Att jobba på distans och dra ner på sociala kontakter har varit en utmaning för många under pandemin, oavsett om man är drabbad av psykisk ohälsa eller ej. Men det finns mycket vi kan göra för att främja den psykiska hälsan hos oss själva och våra kollegor. Här är några tips och rekommendationer från Världshälsoorganisationen WHO.

Håll dig informerad
Prata gärna med dina medarbetare om världsläget, men var källkritisk och ta reda på fakta från tillförlitliga källor. Om du tar till dig råd, gör det främst genom anvisningar och rekommendationer från myndigheter som t ex Folkhälsomyndigheten och lokala hälsovårdsmyndigheter.

Hitta en rutin i vardagen
Även om du bara har några steg från sängen till hemmakontoret – gå upp vid samma tid varje morgon gå och lägg dig vid samma tid varje kväll. Att känna sig fin kan lyfta humöret, även om kollegorna inte ser hela outfiten via dataskärmen …

Ät regelbundet och hälsosamt
WHO rekommenderar att vuxna personer rör sig minst 30 minuter per dag. Lämna skärmen regelbundet och se till att du avsätter tid till fysisk aktivitet utomhus – och uppmuntra dina kollegor att göra detsamma. Gå en promenad, ta en cykeltur eller ge dig ut och jogga. Om du jobbar hemifrån, försök att dela upp dagen mellan arbete och vila. Glöm inte att pausa med något du tycker är roligt och avsätta tid för återhämtning.

Begränsa nyhetsflödet
Försök att begränsa hur mycket du läser, lyssnar eller tittar på nyheter som gör dig orolig och stressad. Bestäm ett par tidpunkter per dag då du tar del av de senaste nyheterna.

Sociala kontakter är viktiga
Nu när de flesta inte träffar sina kollegor på kontoret och möjligheterna att resa är begränsade går det istället att hålla kontakt med nära och kära via telefon, videosamtal eller sociala medier. Har du en kollega utan familj – checka in lite oftare, det är lätt att bli extra ensam under dessa tider.

Alkoholkonsumtion
Begränsa hur mycket alkohol du dricker eller avstå helt. Undvik att använda alkohol eller andra droger som ett sätt att hantera rädsla, ångest, tristess eller social isolering. Var uppmärksam på om du har kollegor som behöver hjälp.

Sociala medier och skärmtid
När vi jobbar hemma är det lätt att fastna framför datorn eller telefonen, men försök att hålla koll på hur mycket tid du spenderar framför en skärm och lägg in regelbundna pauser. Försök att fokusera på hoppfulla och positiva budskap på sociala medier och var även här källkritisk.

Hjälp andra
Forskning visar att vi mår bra av att hjälpa till. Om du har möjlighet – erbjud dig att hjälpa personer i din närhet med att handla mat, gå till apoteket eller uträtta andra ärenden. Tänk igenom vilka personer som kanske behöver lite extra hjälp, kanske en kollega som bor i närheten?

Relaterat

Företaget Fondo deltar i Hjärnsteget

Fondo x Hjärnsteget

För företaget Fondo är det viktigt att ta hand om de anställdas psykiska och fysiska hälsa. De ser personalen som sin absolut viktigaste tillgång och friskvård som en investering för framtiden. Genom att delta i Hjärnsteget bidrar Fondo både till förbättrad personalhälsa och till viktiga framsteg för hjärnforskningen.

Kan kosten påverka hur smarta vi blir?

Visste du att hjärnan använder hela 25 procent av den energi vi förbrukar? Det gör att vår kost påverkar oss i allra högsta grad.

Kvinna sover och på nattduksbordet står en väckarklocka

Så påverkas minnet av sömn

De senaste årens forskning har visat att hjärnan är allt annat än inaktiv när vi sover. Istället bearbetar den information och stöder många funktioner som vi behöver när vi är vakna, som till exempel minne, insikt och inlärning.

Yngre par joggar tillsammans

Därför mår vi bra av motion

Varför har motion så stor påverkan och vad händer egentligen i huvudet när vi rör på resten av kroppen? I det här avsnittet i vår serie om hjärnan berättar Yvonne Forsell, psykiatriker och professor vid Karolinska Institutet om hur vi kan maximera hjärnans effekt av motion.

Kvinna i samtal med psykolog

”Vi måste satsa mer på forskning om psykisk ohälsa”

Mats Lekander, professor och hjärnforskare, ser enorma möjligheter med forskningen när det gäller ångest, depression och stresstillstånd. Han är med och tar fram nya lovande behandlingsmetoder, som förhoppningsvis kan bidra till att minska de höga sjukskrivningstalen när det gäller psykisk ohälsa.

7 hjärnstarka poddar och böcker

När många jobbar hemma och tar hänsyn till social distansering kan det bli långtråkigt. Här har vi samlat tips på böcker, prat och poddar som hjälper dig hålla hjärnan igång. Men glöm inte att vila efteråt, hjärnan behöver återhämta sig.