Två vänner dricker kaffe på ett café När vi spenderar tid tillsammans med personer vi känner blir vi avslappnade, lugna och trygga.

Därför håller vänskap hjärnan frisk

Visste du att hjärnan tankar energi när vi umgås med vänner och familj? I det här filmavsnittet träffar vi Alva Appelgren vid Södertörns Högskola. Hon berättar att när vi spenderar tid tillsammans med personer vi känner blir vi avslappnade, lugna och trygga. Det gör det i sin tur lättare att koncentrera sig och prestera.

Bästa sättet att ge feedback

Varför har hjärnan lättare att fokusera på det som är fel. Och varför är det så att vi blir glada för råd av vår bästa vän, men när någon vi inte gillar säger samma sak tar vi det som kritik?  Här menar Alva Appelgren att det handlar om överlevnadsstrategi.

Vill du veta mer om hur vi kan öka vår prestation på jobbet genom att umgås mer? Se hela avsnittet med Alva Appelgren här nedan.


Se fler avsnitt ur serien här:

Vill du veta hur hjärnan påverkas av träning och rörelse – titta in här
Hur påverkas hjärnan av sömn – se klippet här
Hur viktig är kost för vår hjärnkapacitet – Vi tar reda på svaret här

Vår serie om hjärnan är framtagen i samarbete med Skellefteå Kraft. Programledare: Beppe Singer.

Relaterat

Kille ligger i soffan och streamar film på sin telefon

8 tips för att stressa lagom

Oavsett om du jobbar hemifrån, på kontor eller i annan miljö är det oundvikligt att det blir stressiga perioder då och då. Men med rätt förberedelse och kunskap ser du till att minska den negativa effekten som stress kan innebära för den psykiska hälsan – på lång sikt.

Kan kosten påverka hur smarta vi blir?

Visste du att hjärnan använder hela 25 procent av den energi vi förbrukar? Det gör att vår kost påverkar oss i allra högsta grad.

Kvinna sover och på nattduksbordet står en väckarklocka

Så påverkas minnet av sömn

De senaste årens forskning har visat att hjärnan är allt annat än inaktiv när vi sover. Istället bearbetar den information och stöder många funktioner som vi behöver när vi är vakna, som till exempel minne, insikt och inlärning.

Kvinna sitter hemma och har ett digitalt möte med kollegor på en skärm

Coronapandemin – så kan du främja din och andras psykiska hälsa

Att jobba på distans och dra ner på sociala kontakter har varit en utmaning för många under pandemin, oavsett om man är drabbad av psykisk ohälsa eller ej. Men det finns mycket vi kan göra för att främja den psykiska hälsan hos oss själva och våra kollegor. Här är några tips och rekommendationer från Världshälsoorganisationen WHO.

Illustration som visar varningssignaler på ohälsosam stress

Förebygg utmattning – vanliga varningssignaler

Symtomen på ohälsosam stress kommer ofta smygande. Men våra kroppar är smarta och brukar ge oss många och tydliga varningssignaler under lång tid, det gäller bara att lyssna på dem. Här kommer några varningssignaler att hålla koll på för att förhindra utmattning och långvarig sjukskrivning

Yngre par joggar tillsammans

Därför mår vi bra av motion

Varför har motion så stor påverkan och vad händer egentligen i huvudet när vi rör på resten av kroppen? I det här avsnittet i vår serie om hjärnan berättar Yvonne Forsell, psykiatriker och professor vid Karolinska Institutet om hur vi kan maximera hjärnans effekt av motion.