Hjärnfonden
Ge en gåva

Kan kosten påverka hur smarta vi blir?

Visste du att hjärnan använder hela 25 procent av den energi vi förbrukar? Det gör att vår kost påverkar oss i allra högsta grad.

Professor Charlotte Erlanson-Albertsson från Lunds universitet berättar bland annat om att det nyttiga omega 3-fettet från fisk smyger sig in i hjärnan och gör att signalerna lättare går fram.

När vi får låg energi blir vi trötta, låga och tänker sämre. Charlotte berättar mer om varför hjärnan behöver energi och ger smarta tips hur vi kan göra om vi är hungriga, men inte har något att stoppa i oss.

Finns det mat som gör oss dummare? Och går det att äta sig till bättre hjärnkapacitet? Se hela avsnittet om hjärnan och kost här nedan

Se fler avsnitt om hjärnan:

1. Vill du veta hur hjärnan påverkas av sociala relationer – titta in här
2. Vill du veta hur hjärnan påverkas av träning och rörelse – titta in här
3. Hur påverkas hjärnan av sömn – se klippet här

Vår serie om hjärnan är framtagen i samarbete med Skellefteå Kraft. Programledare: Beppe Singer.

Relaterat

Företaget Fondo deltar i Hjärnsteget

Fondo x Hjärnsteget

För företaget Fondo är det viktigt att ta hand om de anställdas psykiska och fysiska hälsa. De ser personalen som sin absolut viktigaste tillgång och friskvård som en investering för framtiden. Genom att delta i Hjärnsteget bidrar Fondo både till förbättrad personalhälsa och till viktiga framsteg för hjärnforskningen.
Kvinna sover och på nattduksbordet står en väckarklocka

Så påverkas minnet av sömn

De senaste årens forskning har visat att hjärnan är allt annat än inaktiv när vi sover. Istället bearbetar den information och stöder många funktioner som vi behöver när vi är vakna, som till exempel minne, insikt och inlärning.
Kvinna sitter hemma och har ett digitalt möte med kollegor på en skärm

Coronapandemin – så kan du främja din och andras psykiska hälsa

Att jobba på distans och dra ner på sociala kontakter har varit en utmaning för många under pandemin, oavsett om man är drabbad av psykisk ohälsa eller ej. Men det finns mycket vi kan göra för att främja den psykiska hälsan hos oss själva och våra kollegor. Här är några tips och rekommendationer från Världshälsoorganisationen WHO.
Yngre par joggar tillsammans

Därför mår vi bra av motion

Varför har motion så stor påverkan och vad händer egentligen i huvudet när vi rör på resten av kroppen? I det här avsnittet i vår serie om hjärnan berättar Yvonne Forsell, psykiatriker och professor vid Karolinska Institutet om hur vi kan maximera hjärnans effekt av motion.
Kvinna i samtal med psykolog

“Vi måste satsa mer på forskning om psykisk ohälsa”

Mats Lekander, professor och hjärnforskare, ser enorma möjligheter med forskningen när det gäller ångest, depression och stresstillstånd. Han är med och tar fram nya lovande behandlingsmetoder, som förhoppningsvis kan bidra till att minska de höga sjukskrivningstalen när det gäller psykisk ohälsa.

7 hjärnstarka poddar och böcker

När många jobbar hemma och tar hänsyn till social distansering kan det bli långtråkigt. Här har vi samlat tips på böcker, prat och poddar som hjälper dig hålla hjärnan igång. Men glöm inte att vila efteråt, hjärnan behöver återhämta sig.
shaped face

Swisha en gåva till 90 112 55
eller engagera dig på
ett annat sätt.

Stöd forskningen

Stöd oss

Egen insamling

Starta