Kan kosten påverka hur smarta vi blir?

Visste du att hjärnan använder hela 25 procent av den energi vi förbrukar? Det gör att vår kost påverkar oss i allra högsta grad.

Professor Charlotte Erlanson-Albertsson från Lunds universitet berättar bland annat om att det nyttiga omega 3-fettet från fisk smyger sig in i hjärnan och gör att signalerna lättare går fram.

När vi får låg energi blir vi trötta, låga och tänker sämre. Charlotte berättar mer om varför hjärnan behöver energi och ger smarta tips hur vi kan göra om vi är hungriga, men inte har något att stoppa i oss.

Finns det mat som gör oss dummare? Och går det att äta sig till bättre hjärnkapacitet? Se hela avsnittet om hjärnan och kost här nedan

Se fler avsnitt om hjärnan:

1. Vill du veta hur hjärnan påverkas av sociala relationer – titta in här
2. Vill du veta hur hjärnan påverkas av träning och rörelse – titta in här
3. Hur påverkas hjärnan av sömn – se klippet här

Vår serie om hjärnan är framtagen i samarbete med Skellefteå Kraft. Programledare: Beppe Singer.

Relaterat

Kille ligger i soffan och streamar film på sin telefon

8 tips för att stressa lagom

Oavsett om du jobbar hemifrån, på kontor eller i annan miljö är det oundvikligt att det blir stressiga perioder då och då. Men med rätt förberedelse och kunskap ser du till att minska den negativa effekten som stress kan innebära för den psykiska hälsan – på lång sikt.

Kvinna sover och på nattduksbordet står en väckarklocka

Så påverkas minnet av sömn

De senaste årens forskning har visat att hjärnan är allt annat än inaktiv när vi sover. Istället bearbetar den information och stöder många funktioner som vi behöver när vi är vakna, som till exempel minne, insikt och inlärning.

Kvinna sitter hemma och har ett digitalt möte med kollegor på en skärm

Coronapandemin – så kan du främja din och andras psykiska hälsa

Att jobba på distans och dra ner på sociala kontakter har varit en utmaning för många under pandemin, oavsett om man är drabbad av psykisk ohälsa eller ej. Men det finns mycket vi kan göra för att främja den psykiska hälsan hos oss själva och våra kollegor. Här är några tips och rekommendationer från Världshälsoorganisationen WHO.

Illustration som visar varningssignaler på ohälsosam stress

Förebygg utmattning – vanliga varningssignaler

Symtomen på ohälsosam stress kommer ofta smygande. Men våra kroppar är smarta och brukar ge oss många och tydliga varningssignaler under lång tid, det gäller bara att lyssna på dem. Här kommer några varningssignaler att hålla koll på för att förhindra utmattning och långvarig sjukskrivning

Yngre par joggar tillsammans

Därför mår vi bra av motion

Varför har motion så stor påverkan och vad händer egentligen i huvudet när vi rör på resten av kroppen? I det här avsnittet i vår serie om hjärnan berättar Yvonne Forsell, psykiatriker och professor vid Karolinska Institutet om hur vi kan maximera hjärnans effekt av motion.

Kvinna i samtal med psykolog

”Vi måste satsa mer på forskning om psykisk ohälsa”

Mats Lekander, professor och hjärnforskare, ser enorma möjligheter med forskningen när det gäller ångest, depression och stresstillstånd. Han är med och tar fram nya lovande behandlingsmetoder, som förhoppningsvis kan bidra till att minska de höga sjukskrivningstalen när det gäller psykisk ohälsa.