Julias stroke gav upphov till Yolita
När Julia Andrén fick en stroke skapade hon klädvarumärket Yolita för att stötta hjärnforskningen genom en egen insamling till Hjärnfonden. Här är hennes berättelse.
En natt i april 2020 vaknade Julia upp och kände att något inte stämde. Halva kroppen hade domnat bort. Med tanke på att hon bara var 31 år gammal var läkarna övertygade om att tillståndet berodde på stress och sömnbrist. Men känslan av att något inte stämde höll i sig och efter 18 oroliga dagar fick Julia till slut komma till röntgen och kort därefter kom beskedet: Hon hade en godartad hjärntumör i lillhjärnan som orsakat en hjärnblödning, en stroke. Nu fanns två alternativ; en operation med stora risker för allvarliga bestående men för att ta bort tumören, eller låta den vara kvar. Det sistnämnda innebar en risk på 50 procent att Julia skulle få en ny blödning.
– Men jag ser inte risken – jag ser chansen! Den hoppfulla chansen om 50 procent att det aldrig händer igen. Det är mitt bästa alternativ och det jag väljer att fokusera på! Tumören är nu en del av mig och den får mig att inse att livet är inget vi kan ta för givet. Den får mig att vara mer närvarande i varje stund med insikten att livet är allt bra härligt.
Yolita ger 50 % till hjärnforskningen
På årsdagen av stroken lanserade Julia sitt eget varumärke Yolita. Egendesignade kläder med budskap som hyllar livet och där 50 procent av vinsten går till Hjärnfonden. Yolita myntades från uttrycket “YOLO” (You Only Live Once) och är en hyllning till livet. En påminnelse om att leva livet fullt ut och ta vara på de stunder som verkligen betyder något.
Vad hoppas du att pengarna du samlar in från försäljningen ska kunna bidra till?
– För mig är det viktigt att forskningen går framåt inom alla hjärnans sjukdomar så fler människor kan leva livet så lång tid som möjligt. Jag hoppas att pengarna från Yolita kan bidra till att bromsa aggressiva sjukdomar och minska antalet dödsfall pga. en hjärnsjukdom.