Debatt: En hjärnmedveten skola för alla
Fler än en miljon skolelever har precis återvänt till skolbänken efter sommarlovet. Drygt tio procent av dem lever med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) och många av dem tvingas återvända till en miljö som inte fungerar för dem.
Hjärnfonden publicerar idag en debattartikel i Dagens Samhälle i samarbete med Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet (KIND). Debattartikeln handlar om de stora utmaningar som elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), som autism, ADHD och språkstörningar, möter i skolan idag. Även om skollagen och barnkonventionen säger att alla barn har rätt till en likvärdig utbildning, är skolan ofta dålig på att anpassa undervisningen för elever med NPF. Detta leder till att dessa elever ofta är borta från skolan och att många inte klarar att få gymnasiebehörighet. Det här är inte bara är ett pedagogiskt problem utan också ett brott mot diskrimineringslagen, enligt Högsta domstolen.
Trots att Specialpedagogiska skolmyndigheten och Skolverket arbetar för att minska frånvaron bland elever med NPF, tar det för lång tid innan dessa insatser ger resultat. Därför behövs omedelbara åtgärder för att säkerställa att elever med NPF får en fungerande skolgång. Hjärnfonden och KIND föreslår tre konkreta åtgärder.
Tre åtgärder för att säkerställa en fungerande skolgång för barn med NPF
- Skapa en hjärnmedveten skola
Skolan behöver bli mer inkluderande genom att tänka på hur eleverna bemöts, skapa tydliga krav och minska störningar från ljud och ljus. Även scheman, klassrummens utformning och möjligheter till vila och rörelse måste planeras noga. Detta gynnar alla elever, inte bara de med NPF.Läs mer om hur du som lärare kan bidra till att skapa en hjärnmedveten skola. - Använd forskning
Forskning visar att framgångsrik inkludering av elever med NPF kräver individuellt stöd, samarbete med föräldrar och tid för skolpersonal att följa upp elevens utveckling. En hjärnmedveten skola minskar behovet av många individuella anpassningar.Läs mer om hur du som lärare kan tänka på för att göra undervisningen mer inkluderande. - Utbilda skolpersonalen
Utbildning av skolpersonal i inkluderande arbetssätt förbättrar deras förmåga att ge en jämlik utbildning. Program som APERS och SKOLKONTAKT ger praktiska verktyg, vilket leder till en bättre skolgång för elever med NPF.Tips på utbildningar och modeller att arbeta efter för dig som lärare.
Sammanfattningsvis är skolans nuvarande arbete för elever med NPF inte tillräckligt bra. Skolan måste använda beprövade metoder för att säkerställa att alla elever får en rättvis chans att nå sin fulla potential. På kort sikt skulle detta göra skolan mer inkluderande, och på lång sikt skulle det vara bra för samhället.
Läs hela debattartikeln i Dagens Samhälle.
Vill du veta mer om Hjärnfondens arbete med NPF i skolan?
Kontakta Louise Ricknert, biträdande programansvarig på Hjärnfonden.
Telefon: 08-525 255 75
Mejl: louise.ricknert@hjarnfonden.se
Prenumerera på Hjärnfondens nyhetsbrev
Vill du läsa fler artiklar som denna? Registrera dig idag och få vårt nyhetsbrev direkt till din e-post varje månad. Som prenumerant kommer du få tillgång till en värld av kunskap och inspiration - från intervjuer med ledande forskare och personer som har drabbats av hjärnsjukdomar till tips, råd och fakta om hjärnan.
Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Hjärnfondens integritetspolicy
Sofia Ström Bernad
Skribent