Var god vänta medans betalningen slutförs.....

Cygni – Här får alla vara med och fatta beslut

Cygni är ett konsultföretag inom IT-branschen. Trots att de har 130 medarbetaren utspridda på fem olika orter, får alla vara med och bestämma i viktiga beslut.

De månar om sina medarbetare på många sätt, allt från att ge dem individuellt stöd i arbetet, till att låna ut kontoret till privata evenemang utanför arbetstid. Det har visat sig ge goda resultat – både genom låg personalomsättning och nöjda medarbetare.

Annika Lövstrand Ianni, säljare och konsultchef på Cygni

Annika Löfstrand Ianni arbetar som säljare och konsultchef. Här delar hon med sig av hur de har gjort för att skapa en god arbetsmiljö och få medarbetarna att trivas.

Annika, ni har flera år i rad fått fina resultat i era medarbetarundersökningar och blivit utsedd till en av Sveriges bästa arbetsgivare. Hur känns det?

– Det känns såklart jättekul för det är ett kvitto på att vi gör sådant som personalen värderar och sådant som de tycker är viktigt!

Hur får medarbetarna vara med och påverka sitt arbete?

– Det finns flera forum där medarbetarna får påverka. Det kan ske genom möten med närmaste chefen, både kring personliga frågor eller frågor som rör hela verksamheten. Vi tror på personliga samtal där önskemål kan tas upp och vi stämmer regelbundet av vad medarbetarna önskar. Beslut i större grupp tas till exempel på gemensamma konsultmöten eller på konferenser. I större beslut rörande verksamheten får alla vara med och påverka. Vi är duktiga på att fatta beslut i grupp. Ingen fråga lämnas obesvarad.

Vad gör ni för att era medarbetare ska trivas?
– Vi gör mycket för dem! Vi har ett introduktionsprogram där nyanställda träffas och får praktisk stöttning. Genom ett fadderprogram får nyanställda någon att ställa frågor till, ett lunchsällskap och någon som ger en social hemvist på kontoret. För nyutexaminerade studenter finns också en talanggrupp där medarbetarna får stöd av seniora konsulter. De olika programmen ger ett brett nätverk.

Vad uppskattar medarbetarna mest med det ni gör för dem?
– Att vi jobbar som en hjälpande organisation som ger stöd när det behövs och som ger ett bra tuggmotstånd när det behövs. Att ta hjälp av varandra ligger nära till hands. Medarbetarna får stå i förgrunden och de lyfts fram när de har gjort något bra, roligt eller något annat utmärkande. Vi följer inte upp utifrån försäljning eller beläggning. Vår vision är istället att vara den bästa arbetsgivaren.

Har ni några goda råd som ni kan dela med er av till andra arbetsplatser?
– Varje organisation har sin egen kultur och sin egen historia, så ett lyckat format går inte att överföra direkt till en annan organisation. Identifiera hur verksamheten är och vad som är unikt för den. Var tydlig med vad ni gör, men också vad ni inte gör. Men allra viktigast är att alltid utgå från individen.