Svanfeldts Coffee
Beans & Brains är ett kaffemärke från Svanfeldts Coffee där varje sålt kilo kaffe ger 10 kronor till hjärnforskningen - ett initiativ fött ur personlig erfarenhet och viljan att göra skillnad.

När kunskap, engagemang och personlig erfarenhet möts kan det leda till något som både känns och gör skillnad. Kaffemärket Beans & Brains är ett tydligt exempel på just det.
Bakom initiativet står Svanfeldts Coffee, grundat av David och Ditte Svanfeldt. Deras dotter Della föddes med en grav CP-skada efter en hjärnblödning under graviditeten – en erfarenhet som kom att förändra allt. Den väckte inte bara frågor och känslor, utan också en vilja att bidra till förståelse, forskning och framtida lösningar.

Prata med mig om att starta en insamling
Caroline Attalides
Projektledare insamling
08-525 255 56
caroline.attalides@hjarnfonden.se
10 kronor per kilo kaffe till hjärnforskning
David, med lång erfarenhet av kaffe, och Ditte, verksam som influencer, bestämde sig för att använda sina styrkor till något som kunde skapa värde bortom den egna vardagen. För varje kilo kaffe som säljs går 10 kronor till Beans and brains insamling hos Hjärnfonden.
Men initiativet stannar inte där. Tillsammans med flera profiler i sociala medier – personer som själva har en nära relation till flera av hjärnans diagnoser – har Beans & Brains skapat ett unikt ambassadörsnätverk. Varje ambassadör har fått en egen rostning uppkallad efter en diagnos som ligger dem nära. På så sätt kombineras vardagsvanor som kaffedrickande med kunskapsspridning, igenkänning och samtal om hjärnans komplexitet.
”Vi har fått mycket stöd genom åren och vill ge tillbaka. Till alla hjältar som jobbar för andras väl och ve”, säger David och Ditte.
David och Dittes egen berättelse – om sorg, insikter och en drivkraft att göra något meningsfullt – kan du läsa här:
Vill ditt företag också bidra?
Hjärnfonden samarbetar gärna med företag som vill ta initiativ med tydlig riktning – för hjärnans bästa. Det behöver inte vara stort. Det viktiga är att det är genomtänkt, relevant och förankrat i en vilja att förändra.
Vill du veta mer om hur ni kan starta en företagsinsamling eller bidra på ett sätt som passar just er verksamhet? Hör av dig till oss – vi diskuterar gärna hur vi tillsammans kan sätta hjärnan på agendan.