Hjärnfonden

Kost

En balanserad kost är en viktig del av en hjärnvänlig livsstil. Tack vare intensiv forskning har kunskapen om vilken mat som minskar risken för neurodegenerativa sjukdomar som Alzheimer ökat de senaste åren.

Det här ska du äta för att hjärnan ska må bra

Hjärnan behöver en allsidig kost för att må bra. Grönsaker, baljväxter, frukt, bär, vegetabiliskt fett, fisk och skaldjur är en bra bas.

Läs mer

Så påverkar onyttig mat din sömn

En studie från Uppsala universitet visar att ohälsosam mat med högre mängd mättat fett och socker kan ha en negativ påverkan på djupsömnen.

Läs mer

Så håller du din hjärna hälsosam

Sunda levnadsvanor minskar risken att drabbas av många av hjärnans sjukdomar och diagnoser. Nedan kan du läsa om inom vilka områden du själv kan påverka din risk.

Fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet förebygger flera av hjärnans sjukdomar, förbättrar en del av hjärnans kognitiva funktioner och leder till bättre psykisk hälsa genom att minska till exempel depressiva symtom.

Läs mer

Sömn

Sömnen är mycket viktig för vår hälsa. När du sover får både kroppen och hjärnan möjlighet att återhämta sig och bearbeta de intryck du fått under dagen. Minnet byggs på och inlärningsförmågan förbättras.

Läs mer

Social aktivitet

När vi spenderar tid tillsammans med personer vi känner blir vi avslappnade, lugna och trygga. Det gör det i sin tur lättare att koncentrera sig, vi blir mer benägna att göra hälsosamma livsval och får därmed en bättre psykisk och fysisk hälsa.

Läs mer

Stress

Stress är en del av livet och får man bara tillräckligt med återhämtning är stressbelastningen inte farlig. Men vid långvarig stress och otillräcklig återhämtning kan det finnas risk för att utveckla ett utmattningssyndrom.

Läs mer

Kost

En balanserad kost är en viktig del av en hjärnvänlig livsstil. Tack vare intensiv forskning har kunskapen om vilken mat som minskar risken för neurodegenerativa sjukdomar som Alzheimer ökat de senaste åren.

Läs mer

Kognitiv träning

Kognitivt stimulerande aktiviteter kan på många sätt ha en mycket positiv inverkan på hjärnans hälsa. De bidrar till exempel till en bättre kognitiv förmåga, stärker minnet och kan förebygga demenssjukdomar.

Läs mer

Fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet förebygger flera av hjärnans sjukdomar, förbättrar en del av hjärnans kognitiva funktioner och leder till bättre psykisk hälsa genom att minska till exempel depressiva symtom.

Läs mer

Sömn

Sömnen är mycket viktig för vår hälsa. När du sover får både kroppen och hjärnan möjlighet att återhämta sig och bearbeta de intryck du fått under dagen. Minnet byggs på och inlärningsförmågan förbättras.

Läs mer

Social aktivitet

När vi spenderar tid tillsammans med personer vi känner blir vi avslappnade, lugna och trygga. Det gör det i sin tur lättare att koncentrera sig, vi blir mer benägna att göra hälsosamma livsval och får därmed en bättre psykisk och fysisk hälsa.

Läs mer

Stress

Stress är en del av livet och får man bara tillräckligt med återhämtning är stressbelastningen inte farlig. Men vid långvarig stress och otillräcklig återhämtning kan det finnas risk för att utveckla ett utmattningssyndrom.

Läs mer

Kost

En balanserad kost är en viktig del av en hjärnvänlig livsstil. Tack vare intensiv forskning har kunskapen om vilken mat som minskar risken för neurodegenerativa sjukdomar som Alzheimer ökat de senaste åren.

Läs mer

Kognitiv träning

Kognitivt stimulerande aktiviteter kan på många sätt ha en mycket positiv inverkan på hjärnans hälsa. De bidrar till exempel till en bättre kognitiv förmåga, stärker minnet och kan förebygga demenssjukdomar.

Läs mer
shaped face
Swisha en gåva till 90 112 55 eller engagera dig på
ett annat sätt.
Stöd forskningenStöd ossEgen insamlingStarta