Illustration som visar varningssignaler på ohälsosam stress

Förebygg utmattning – vanliga varningssignaler

Symtomen på ohälsosam stress kommer ofta smygande. Men våra kroppar är smarta och brukar ge oss många och tydliga varningssignaler under lång tid, det gäller bara att lyssna på dem. Här kommer några varningssignaler att hålla koll på för att förhindra utmattning och långvarig sjukskrivning

Många av de symtom som orsakas av stress är allmänna och kan tyda på att någon annan sjukdom ligger bakom. Men oavsett anledning är det viktigt att uppmärksamma symtomen och söka hjälp i tid. Några viktiga varningssignaler:

  1. Sömnstörningar
    Sömnen är ofta det första som påverkas när vi känner stress. Är du trött och utan energi trots att du sovit länge och ostört? Har du svårt att somna eller vaknar du ofta på natten och har svårt att somna om? Det kan också vara knepigt att varva ner efter jobbet och till och med när du har semester – och det är tydliga tecken på att det är dags att göra något.
  2.  Koncentration och minne
    Har du svårare än vanligt att komma ihåg detaljer eller koncentrera dig på dina arbetsuppgifter? Utmattningssyndrom kännetecknas framförallt av ”hjärntrötthet”, kognitiva störningar och stresskänslighet.
  3. Sinnesintryck och sinnesstämning
    Du får ångest, känner dig nedstämd och orolig och har lätt att stanna i negativa tankar. Du blir lätt irriterad och får känsloutbrott på jobbet eller hemma. Yrsel och en överkänslighet mot sinnesintryck som ljud och ljus är också vanligt.
  4. Krav och tidspress
    Du har svårt att klara av krav och känner att tiden inte längre räcker till för att klara av dina arbetsuppgifter. Du tycker inte att du har tid att småprata med kollegor eller träffa familj och vänner.
  5. Kroppsliga symptom
    Värk i kroppen är vanligt vid utmattning. Du har spänningshuvudvärk, ont i magen eller känner dig stel och spänd. Eftersom du spänner musklerna kan du få ont i nacke, axlar och rygg.
  6. Immunförsvar och hjärtat
    Vid långvarig stress blir ditt immunförsvar försvagat och du får oftare infektioner. Stress gör att en mängd hormoner frisätts så att blodsockret ökar, du får hjärtklappning och pulsen ökar.
  7.  Socialt liv
    Du väljer bort vila, hobby, fritidsaktiviteter, nöjen och att umgås med kollegor, vänner och familj, annat än när du måste. Du tappar lusten för sex.
  8.  Vila och återhämtning
    Du återhämtar dig inte lika snabbt som du brukar. Det spelar ingen roll hur mycket du vilar, det är som om du ändå inte kan ladda om batterierna.

Har du en eller flera av dessa symtom – lyssna på vad kroppen försöker berätta, kontakta din husläkare och lägg upp en plan för ett mer hållbart liv.

Relaterat

Kille ligger i soffan och streamar film på sin telefon

8 tips för att stressa lagom

Oavsett om du jobbar hemifrån, på kontor eller i annan miljö är det oundvikligt att det blir stressiga perioder då och då. Men med rätt förberedelse och kunskap ser du till att minska den negativa effekten som stress kan innebära för den psykiska hälsan – på lång sikt.

Kan kosten påverka hur smarta vi blir?

Visste du att hjärnan använder hela 25 procent av den energi vi förbrukar? Det gör att vår kost påverkar oss i allra högsta grad.

Kvinna sover och på nattduksbordet står en väckarklocka

Så påverkas minnet av sömn

De senaste årens forskning har visat att hjärnan är allt annat än inaktiv när vi sover. Istället bearbetar den information och stöder många funktioner som vi behöver när vi är vakna, som till exempel minne, insikt och inlärning.

Kvinna sitter hemma och har ett digitalt möte med kollegor på en skärm

Coronapandemin – så kan du främja din och andras psykiska hälsa

Att jobba på distans och dra ner på sociala kontakter har varit en utmaning för många under pandemin, oavsett om man är drabbad av psykisk ohälsa eller ej. Men det finns mycket vi kan göra för att främja den psykiska hälsan hos oss själva och våra kollegor. Här är några tips och rekommendationer från Världshälsoorganisationen WHO.

Yngre par joggar tillsammans

Därför mår vi bra av motion

Varför har motion så stor påverkan och vad händer egentligen i huvudet när vi rör på resten av kroppen? I det här avsnittet i vår serie om hjärnan berättar Yvonne Forsell, psykiatriker och professor vid Karolinska Institutet om hur vi kan maximera hjärnans effekt av motion.

Kvinna i samtal med psykolog

”Vi måste satsa mer på forskning om psykisk ohälsa”

Mats Lekander, professor och hjärnforskare, ser enorma möjligheter med forskningen när det gäller ångest, depression och stresstillstånd. Han är med och tar fram nya lovande behandlingsmetoder, som förhoppningsvis kan bidra till att minska de höga sjukskrivningstalen när det gäller psykisk ohälsa.