Hjärnfonden
Foto på en gul ballong med en glad emoji-figur som ligger på marken

Åtta varningssignaler på ohälsosam stress

Symtom på långvarig stress utan tillräcklig återhämtning kan komma smygande och vara svåra att upptäcka.

Porträttbild av Ragnhild Ahlgren som på Hjärnfonden jobbar som skribent och sakkunnig

Ragnhild Ahlgren

Vetenskaplig sakkunnig och skribent

Hitta på sidan

Stressreaktionen är en naturlig och livsviktig kroppslig reaktion. Den är gjord för att aktiveras under en kort stund. Därefter behöver kroppen vila och återhämta sig för att andra viktiga kroppsliga funktioner ska få utrymme.

Det uppstår problem och kroppen och hjärnan kan ta skada om vi stressar utan vila och återhämtning under lång tid.  Symtomen kan komma smygande och kan vara svåra att känna igen. Att uppmärksamma signalerna och söka hjälp är viktigt eftersom tidiga insatser kan förhindra att tillståndet blir allvarligare.

Signaler som är viktiga att vara uppmärksam på är: 

  1. Sömnstörningar

Du har svårt att somna eller du vaknar på natten och har svårt att somna om. 

  1. Försämrat minne, koncentrationsförmåga och ökad känslighet för sinnesintryck

Du har svårt att koncentrera dig och minnet blir sämre. Du blir känsligare för sinnesintryck som ljud och ljus. 

  1. Sämre återhämtningsförmåga

Du känner dig ofta energilös och har en fysisk trötthet som inte går att vila bort. Du återhämtar dig inte lika snabbt som du brukar. Hur mycket du än vilar, är det svårt att ladda om batterierna. 

  1. Känsloreaktion

Du får starka känsloreaktioner, blir lätt irriterad, gråter lätt och känner dig nedstämd och orolig. Det kan bli lätt att fastna i negativa tankar. 

  1. Svårigheter att hantera krav och tidspress

Det blir svårare att hantera krav och du känner att tiden inte längre räcker till för din vänner familj, eller arbetet. 

  1. Kroppsliga symtom

Det är svårt att varva ner och koppla av. Du får värk i olika delar av kroppen som nacke, axlar och rygg. Du får spänningshuvudvärk och ont i magen och musklerna värker och blir spända och stela och du kan få yrsel. 

  1. Påverkat hjärta och immunförsvar

Stress kan påverka immunförsvaret negativt och du blir känsligare för infektioner. Det gör också att hormoner frisätts som höjer blodsockret och pulsen och kan ge hjärtklappning. 

  1. Förändrat socialt liv

Du väljer bort vila, fritidsaktiviteter, intressen, nöjen eller att umgås med familj och vänner. Du tappar lusten för sex. 

Publicerad: 2022-11-08
Uppdaterad: 2023-10-23

  • Stress 1177 Läs mer

  • Institutet för stressmedicin ISM; Västra Götalandsregionen Läs mer

Bild på en tjej som bär en kartong och en kille som bär en tavla i en lägenhet

Vad är stress?

Stressreaktionen är en naturlig och livsviktig kroppslig reaktion. Den är gjord för att aktiveras under en kort stund. Därefter behöver kroppen vila och återhämta sig.

Läs mer
Kollage på en profilbild av en kille som har ett kretskort stickande ut ur huvudet

Vad händer i hjärnan när vi stressar?

Stressreaktionen mobiliserar energin i hjärnan och kroppen som svar på en hotfull reaktion.

Läs mer

Åtta tips för att minska stressen

Med rätt förberedelse och kunskap kan du minska den negativa effekten som stress kan innebära för den psykiska hälsan – på lång sikt.

Läs mer
Bild på en tjej som bär en kartong och en kille som bär en tavla i en lägenhet

Vad är stress?

Stressreaktionen är en naturlig och livsviktig kroppslig reaktion. Den är gjord för att aktiveras under en kort stund. Därefter behöver kroppen vila och återhämta sig.

Läs mer
Kollage på en profilbild av en kille som har ett kretskort stickande ut ur huvudet

Vad händer i hjärnan när vi stressar?

Stressreaktionen mobiliserar energin i hjärnan och kroppen som svar på en hotfull reaktion.

Läs mer

Åtta tips för att minska stressen

Med rätt förberedelse och kunskap kan du minska den negativa effekten som stress kan innebära för den psykiska hälsan – på lång sikt.

Läs mer
shaped face
Swisha en gåva till 90 112 55 eller engagera dig på
ett annat sätt.
Stöd forskningenStöd ossEgen insamlingStarta