Kille ligger i soffan och streamar film på sin telefon

8 tips för att stressa lagom

Oavsett om du jobbar hemifrån, på kontor eller i annan miljö är det oundvikligt att det blir stressiga perioder då och då. Men med rätt förberedelse och kunskap ser du till att minska den negativa effekten som stress kan innebära för den psykiska hälsan – på lång sikt.

1. Återhämtning

De flesta klarar perioder av hög arbetsbelastning och om vi bara ser till att återhämta oss ordentligt blir den enklare att hantera. Titta på TV, läs en bok, bläddra i en tidning eller bara ”slappa”. Det är bra avkoppling som ger återhämtning och vila för både kroppen och hjärnan.

2. Rörelse livsviktigt

Många företag har avsatt tid för träning under arbetsveckan, och till stor nytta. När du rör dig händer det mycket i kroppen som gör att du känner dig piggare och starkare. Blodcirkulationen ökar och ger hjärnan mer syre. Fysisk aktivitet gör också att kroppen kan ta hand om stresshormoner, vilket gör att du kan hantera stress bättre. När du motionerar frisätts signalsubstanser i hjärnan som motverkar depression och smärta. Minne, inlärning, problemlösning och koncentrationsförmåga kan förbättras – du blir helt enkelt en ännu bättre medarbetare.

3. Umgås med vänner och familj

Att umgås med familj och vänner när arbetsdagen är slut gör det enklare att varva ner. Har du inte möjlighet att vara inomhus på grund av smittrisk eller annat, kanske en promenad tillsammans ute i friska luften kan fungera.

4. Varva ner

Se till att ha en tydlig gräns mellan arbetsdagens slut och fritidens början, till exempel med hjälp av avslappningsövningar. Mindfulness och yoga är exempel på övningar som kan hjälpa till att hejda tankar som snurrar i huvudet och gör att stressreaktioner i kroppen dämpas.

5. Om jobbet stressar

Försök se till att ha en rimlig arbetsbörda. Är det svårt, ta hjälp med gränssättning och tala med chefen för att kunna åstadkomma en förändring. Du kan också tala med dina kollegor, det ger möjlighet att dela erfarenheter och att stötta varandra. Är det du som är chefen behöver du se till att ge dig själv den arbetsbörda du skulle gett en kollega – varken mer eller mindre.

6. När privatlivet stressar

Det är mycket i privatlivet som kan vara stressande. Om du blir stressad av att familjen har många aktiviteter, gå igenom kalendern och ta bort en del. Öva på att säga nej om du lätt ställer upp på vad andra vill. Be att få vänta en dag med svaret så kan det vara lättare att avböja.

7. Sov gott

Det är kanske lättare sagt än gjort, men en god natts sömn är viktig för att kroppen och hjärnan ska få vila, återhämta sig och bearbeta alla intryck. Se till att börja varva ned i god tid innan du lägger dig – helst utan mobil, dator eller andra skärmar. Undvik att läsa mejlen eller väcka andra tankar på att-göra-listan innan du somnar. Ta hellre ett bad eller läs en god bok. Håll sovrummet mörkt och svalt.

8. Rimliga krav på dig själv

Att arbeta med sin egen inställning till de krav som ställs både hemma och på jobbet kan vara till hjälp. Försök lägga upp din tillvaro efter de krav som du kan hantera och de prioriteringar du vill göra, så är stressen enklare att leva med.

Dela sidan

Engagera dig redan idag