Fördel med ADHD! – en föreläsning av Anders Hansen

Det finns många myter och åsikter om adhd. Men det talas inte så mycket om de positiva aspekter som kommer med diagnosen adhd och hur man kan använda diagnosen till en fördel? Här ger överläkare Anders Hansen sina bästa tips på hur du kan vända en adhd-diagnos till något positivt och dra nytta av den, både i skolan och på arbetsplatsen.

Klicka på pilen i bilden för att se föreläsningen.

”ADHD är ingen sjukdom, det är en grupp personlighetsdrag som varit viktiga historisk – och som fortfarande är det. Men som vi måste bli bättre på att hjälpa personer med dessa personlighetsdrag att få utväxling på dem!”

ADHD är en stor gråzon och enligt Anders Hansen, överläkare inom psykiatri vid Sophiahemmet, har vi alla mer eller mindre drag av ADHD. Många med ADHD beskriver att de ständigt har tio olika tankar i huvudet och att de ständigt ångar på som ett expresståg. Det sägs också att många med ADHD är kreativare än andra, särskilt när de gäller att komma med nya idéer.

Men en del har en underutnyttjad resurs i sin kreativitet som inte har fått blomma ut. I den här föreläsningen från Hjärnans Dag 2018 lyfter Anders Hansen fram ett antal fördelar med ADHD och förklarar på ett begripligt och underhållande sätt varför en person med ADHD agerar och känner som de gör.

Anders Hansen berättar om ny forskning som visar att fysisk aktivitet har positiv effekt på koncentrationsförmågan hon barn med ADHD. Han ger också en rad konkreta tips på hur du kan ta fram det bästa ur och vända en ADHD-diagnos till något positivt samt hur du kan dra nytta av diagnosens alla fördelar i skolan och på arbetsplatsen.

Här kan du se fler föreläsningar från Hjärnans Dag:

Ullakarin Nyberg – Våga tala om självmord 

Martin Ingvar – Hur påverkas hjärnan av långvarig stress

Jessica Bladh – Drabbad av utmattningssyndrom

Cecilia Lundberg – Hur kan vi hjälpa en skadad hjärna att reparera sig själv?

Anne Börjesson-Hanson – All demens handlar inte om Alzheimer

Ge en gåva till forskningen om adhd

Relaterat

”Barnens kunskap och erfarenheter måste ställas i centrum”

Lena Dahlenborg, vars son har ADD och autism, är en av de föräldrar som deltog i vår manifestation för att uppmärksamma den svåra skolsituation som många barn med ADHD, ADD, autism och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar har.
– Jag deltog i marschen eftersom jag tycker att det är viktigt att uppmärksamma npf-barns skolsituation, säger hon.

600 barn med NPF lämnar sina berättelser till regeringen

För många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som kommer tillbaka till skolan väntar ännu ett tufft skolår med stor oro. För elever med NPF får inte stöd de behöver och har rätt till enligt skollagen. Hjärnfondens fråga vad barn med NPF behöver i skolan, på #FrågaBarnen, visar att många elever saknar en anpassad lärmiljö och kunskap hos skolpersonal. Därför behövs nu en storsatsning för kunna genomföra anpassningar och öka kunskapen hur man bemöter barn med NPF i skolan. Mer resurser behövs för att göra de stödinsatser som behövs:

Arla berättar om ADHD, Aspergers och Tourettes syndrom på mjölkkartongerna

I mars landar de första mjölkförpackningarna i kyldiskarna med korta berättelser om hur det kan vara att leva med adADHD, Aspergers och Tourettes syndrom. Okunskapen och stigman om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, är stor. Vi är därför mycket glada över möjligheten att i samarbete med Arla sprida kunskapen om hur det är att leva med en NPF-diagnos […]

”Rätt behandling av ADHD kan ge både längre och enklare liv”

Emma Frans forskar om ADHD. Fokus för hennes forskning är de långsiktiga effekterna av ADHD-medicinering. ADHD förekommer hos ungefär fem procent av barnen och tre till fyra procent av vuxna och är därmed den vanligaste utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningen. Här berättar Emma Frans själv om sin forskning och vad den betyder för dig som har ADHD eller ett barn med ADHD.

Alexander Forselius

”Min fulla potential” fokuserar på barnen i skolan

I skolan ställs ofta hårda krav på att anpassa sig. Barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, npf, kan därför få det tufft med skolgången då de inte får sina behov bemötta. Det saknas fortfarande mycket kunskap om npf, men det finns mycket skolan kan göra redan nu. Genom kampanjen ”Min fulla potential” vill Hjärnfonden inspirera och sprida de goda exemplen när skolan ger alla en möjlighet att tillgodogöra sig undervisningen. Kampanjen genomförs med stöd av Attention och KIND.

Vi vill att alla barn skall nå sin fulla potential i skolan

I september kommer Hjärnfonden att lansera en informationskampanj om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. Vi vill sprida information om skolsituationen för barn med NPF och skapa uppmärksamhet kring NPF och behovet av att förbättra stödet till elever med funktionsnedsättning i skolan mot bakgrund av den forskning, pedagogik och erfarenhet som finns, men inte alltid tillämpas.