Många riskerar att drabbas av psykisk ohälsa till följd av covid-19

Det behövs mer forskning så att vi kan få fler behandlingsalternativ till de som drabbas.

Ge en gåva till hjärnforskningen

Barn springer för att uppmärksamma barnhjärnan

Till följd av covid-19 spenderar allt fler barn mycket tid i avskildhet och risken för ångest och oro ökar markant. Under vecka 19 sprang skolelever från nästan 400 grundskolor för Barnhjärnfonden och för att uppmärksamma barnhjärnan. Läs mer om Skolloppet här.

Är ditt barn oroat av Coronapandemin?

Vi frågade Josef Milerad, docent på Karolinska Institutet och skolöverläkare, vad han säger till föräldrar som är oroliga för sina barn. Läs hans tips här.

Coronapandemin – så främjar du den psykiska hälsan

Under den pågående Coronapandemin är det lätt att känna rädsla och oro. Den som redan är drabbad av psykisk ohälsa är särskilt utsatt. Men det finns flera saker vi kan göra för att främja den psykiska hälsan. Här är några tips.

Utmattad och orolig? Det här ska du tänka på

Den pågående coronakrisen kan innebära en extra påfrestning för den som lider av stressrelaterad psykisk ohälsa. Om man är utmattad, vad ska man tänka på i dessa tider av oro och osäkerhet?  Vi bad Hélène Hallström vid Capio Centrum för smärta och utmattning i Stockholm om tips.

Så här kan du ta hand om dig själv och andra i oroliga tider

Känner du dig orolig på grund av det nya Coronaviruset? Krisen påverkar såväl allas vår vardag som samhällsutvecklingen, och det är lätt att känna rädsla och oro. Här tipsar vi om vad du kan göra för att ta hand om dig själv och andra.

Stresstest

Är du för stressad? Ta dig själv på allvar.
Med hjälp av KED-skalan (Karolinska Exhaustion Disorder Scale*) kan du själv testa om du är i riskzonen för att drabbas av utmattningssyndrom. Du får också ta del av vårt informationsmaterial om stress.

 

Dela sidan