Yngre par joggar tillsammans

Därför mår vi bra av motion

Varför har motion så stor påverkan och vad händer egentligen i huvudet när vi rör på resten av kroppen? I det här avsnittet i vår serie om hjärnan berättar Yvonne Forsell, psykiatriker och professor vid Karolinska Institutet om hur vi kan maximera hjärnans effekt av motion.

Yvonne Forsell berättar bland annat om något hon kallar för ”ett slags hjärnans gödningsmedel” som aktiveras när vi tränar. Det stimulerar nya nervceller och skyddar mot att nervcellerna bryts ner och vi får enklare att lära oss nya saker och komma ihåg sådant vi redan kan.

Motion lika effektiv som läkemedel

I en undersökning Yvonne Forsell gjort studerade hon konditionsträningens effekt på depression och det visade sig att träning faktiskt hade lika bra effekt som att ge ett antidepressivt läkemedel eller kognitiv beteendeterapi.

Så hur kan vi hjälpa till att stimulera nya nervceller och ge oss själva en riktig antidepressiv-kick? Se hela avsnittet med Yvonne Forsell här ovan genom att klicka på pilen i bilden här ovan.

Se fler avsnitt om hjärnan:

1. Vill du veta hur hjärnan påverkas av sociala relationer – titta in här
2. Hur påverkas hjärnan av sömn – se klippet här
3. Hur viktig är kost för vår hjärnkapacitet – Vi tar reda på svaret här

Vår serie om hjärnan är framtagen i samarbete med Skellefteå Kraft. Programledare: Beppe Singer.

Relaterat

Kan kosten påverka hur smarta vi blir?

Visste du att hjärnan använder hela 25 procent av den energi vi förbrukar? Det gör att vår kost påverkar oss i allra högsta grad.

Kvinna sover och på nattduksbordet står en väckarklocka

Så påverkas minnet av sömn

De senaste årens forskning har visat att hjärnan är allt annat än inaktiv när vi sover. Istället bearbetar den information och stöder många funktioner som vi behöver när vi är vakna, som till exempel minne, insikt och inlärning.

Kvinna sitter hemma och har ett digitalt möte med kollegor på en skärm

Coronapandemin – så kan du främja din och andras psykiska hälsa

Att jobba på distans och dra ner på sociala kontakter har varit en utmaning för många under pandemin, oavsett om man är drabbad av psykisk ohälsa eller ej. Men det finns mycket vi kan göra för att främja den psykiska hälsan hos oss själva och våra kollegor. Här är några tips och rekommendationer från Världshälsoorganisationen WHO.

Kvinna i samtal med psykolog

”Vi måste satsa mer på forskning om psykisk ohälsa”

Mats Lekander, professor och hjärnforskare, ser enorma möjligheter med forskningen när det gäller ångest, depression och stresstillstånd. Han är med och tar fram nya lovande behandlingsmetoder, som förhoppningsvis kan bidra till att minska de höga sjukskrivningstalen när det gäller psykisk ohälsa.

7 hjärnstarka poddar och böcker

När många jobbar hemma och tar hänsyn till social distansering kan det bli långtråkigt. Här har vi samlat tips på böcker, prat och poddar som hjälper dig hålla hjärnan igång. Men glöm inte att vila efteråt, hjärnan behöver återhämta sig.

Två vänner dricker kaffe på ett café

Därför håller vänskap hjärnan frisk

Visste du att hjärnan tankar energi när vi umgås med vänner och familj? I det här filmavsnittet träffar vi Alva Appelgren vid Södertörns Högskola. Hon berättar att när vi spenderar tid tillsammans med personer vi känner blir vi avslappnade, lugna och trygga. Det gör det i sin tur lättare att koncentrera sig och prestera.